PUBLIKACJE
- Publikacja na stronach internetowych portali edukacyjnych edux.pl i przedszkola.edu.pl nauczycielki Magdaleny Mielech
Scenariusz zajęć edukacyjnych ,,Kaprysy marcowej pogody'' - zabawy dydaktyczne z wykorzystaniem robota Photon i tablicy interaktywnej
Linki do publikacji:
https://www.edukacja.edux.pl/p-51855-kaprysy-marcowej-pogody-zabawy-dydaktyczne.php
https://www.przedszkola.edu.pl/kaprysy-marcowej-pogody.html
Magdalena Mielech
Warsztaty dla dyrektorów i nauczycieli w Studiu Dobrych Praktyk- ,,Podręcznikarni", na temat ,, Sierpniowej Rady Pedagogicznej", film z udziałem dyrektora Przedszkola Samorządowego nr 81 ,, Brzoskwiniowy Raj" w Białymstoku.
Link do filmu:
https://www.youtube.com/watch?v=BWPtrH3bOGg&t
Anna Stopczyk
- Publikacja na stronie internetowej portalu edukacyjnego edux.pl nauczycielki Magdaleny Mielech
Scenariusz zajęć edukacyjnych z okazji Dnia Empatii - ,,Wiem, co czuję ja i wiem, co czujesz ty! – zabawy integracyjne z wykorzystaniem elementów dramy''
Link do publikacji: http://www.edukacja.edux.pl/p-49514-wiem-co-czuje-ja-i-wiem-co-czujesz-ty.php
Magdalena Mielech
- Publikacja na stronie internetowej portalu edukacyjnego
"W kolorowym świecie - zajęcia z wykorzystaniem wiatraka matematycznego"
Scenariusz zajęć otwartych dla dzieci sześcioletnich
Link do całego scenariusza zamieszonego w dniu 17.02.2022r.:
https://www.edukacja.edux.pl/p-47768-w-kolorowym-swiecie-zajecia-z-wykorzystaniem.php
Paulina Jabłońska
Nauczycielka PS Nr 81
„Brzoskwiniowy Raj” w Białymstoku
- Publikacja na stronie internetowej portalu edukacyjnego
„PRZYGODA Z TEATREM” – sposobem na rozwijanie uzdolnień muzycznych i sprawności ruchowej dzieci.
„Zabawa w teatr” jest jednym z bardzo ważnych elementów pracy pedagogicznej przedszkola. Teatr jest dla dzieci rzeczywistością wyjątkową, w której wszystko może się zdarzyć, a odtwórca roli ma okazję realizować najbardziej nierealne marzenia i stać się kimś innym.
Zajęcia teatralne pozwalają łączyć w sobie nie tylko ekspresję słowną i plastyczną ale również muzyczną i ruchową. Dzieci znakomicie sprawdzają się w roli tańczących i śpiewających aktorów, a muzyka i ruch stanowi doskonałe dopełnienie każdego przedstawienia. Odpowiednio dobrana oprawa muzyczna potrafi przedstawić różne wydarzenia w nowym, atrakcyjniejszym świetle. Harmonia obrazu z dźwiękiem sprawia, że oddziaływanie na zmysły jest większe, przez co bardziej zapada w pamięci. Niejedna teatralna sztuka zaistniała wyłącznie dzięki niesamowitej muzyce, która wzmocniła i uaktywniła tkwiący w niej potencjał.
Muzyka i ruch w teatrze odbierana jest przez widza inaczej niż dekoracja i światło. Scenografia sama w sobie jest sztuką tworzenia całej oprawy plastycznej widowiska, ale to głównie dzięki muzyce i ruchowi nastrój ten będzie o wiele więcej spotęgowany. Bo cóż znaczy najpiękniejsza nawet dekoracja, kostiumy, światła, wspaniale grane role, jeśli nie będzie współistniejącej muzyki, wywołującej wzruszenie i pomagającej silniej zaangażować się w akcję rozgrywaną na scenie. Dlatego wybór odpowiedniej muzyki jest tak bardzo istotnym elementem każdego przedstawienia.
Z pewnością wszelkie efekty dźwiękowe są niezawodnym środkiem wpływania na widzów, należy jednak zachować umiar w ich eksploatowaniu – widz zmuszony do słuchania muzyki przez cały czas trwania spektaklu przestanie na nią zwracać uwagę. Należy zatem wybrać odpowiednie momenty, w których pojawi się dźwięk, a wtedy zostanie on zauważony i wpłynie na atrakcyjność rozgrywanej sceny.
Wychowanie poprzez kontakt z muzyką, śpiewem i ruchem umożliwia dzieciom:
- prawidłowy rozwój i kształtowanie zarówno głosu i psychiki;
- uwrażliwienie na melodię i rytm;
- rozwijanie pamięci muzycznej;
- wyzwalanie pozytywnych emocji;
- wyrabianie odwagi;
- rozwijanie poczucia rytmu;
- doskonalenie umiejętności odtwarzania muzyki za pomocą ruchu i gestu;
- doskonalenie gry na różnych instrumentach perkusyjnych;
- umożliwienie wyczucia własnego ciała i estetyki ruchu;
- odreagowanie napięcia; wyciszenie negatywnych emocji.
Podczas prowadzenia zajęć teatralnych z dziećmi możemy wykorzystać różne metody aktywne, które w znacznym stopniu wpłyną na rozwój uzdolnień muzycznych i umiejętności ruchowych naszych wychowanków. Do najczęściej stosowanych należą min.:
- Metoda aktywnego słuchania muzyki Batti Strauss
- Metoda twórczego ruchu Carla Orffa
- Metoda gimnastyki twórczej Rudolfa Labana
- Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
- Metoda Pedagogiki Zabawy
- Metoda E. J. Dalcroze.
Na zakończenie swojego referatu chciałabym dodać, że podczas wszystkich działań teatralnych ze swoimi wychowankami zauważyłam, iż częste obcowanie z muzyką i ruchem pobudza ich do intensywniejszego działania i nowych wyzwań. Zaangażowanie i uśmiech na twarzach „małych artystów” inspiruje mnie do ciągłych poszukiwań oryginalnych, melodyjnych utworów, które wpłyną na lepszą jakość moich zajęć i przyniosą pożądane efekty wspólnej pracy.
Iwona Romanowska,
Nauczycielka PS Nr 81
„Brzoskwiniowy Raj” w Białymstoku
- Publikacja na stronie internetowej miesięcznika "CENTRUM ZAWODOWE, jako pomoc w preorientacji zawodowej dzieci w wieku przedszkolnym"
Dzieci to cały nasz świat. Bardzo często słyszymy to zdanie. Jak bardzo jest ono aktualne? Wydaje mi się, że z roku na rok, z miesiąca na miesiąc, z dnia na dzień i z godziny na godzinę robi się coraz ważniejsze, bardziej owocne i potrzebne dorosłym do chętnego wspomagania dzieci w ich rozwoju. Służy jako motywacja dla wszystkich, którzy zrozumieli, że dzieci to „najpiękniejszy skarb”, na którego odkryciu najbardziej powinno nam wszystkim zależeć.
Już jako: „Niemowlę bada swe ręce. Prostuje, wodzi w prawo i w lewo, oddala, zbliża, rozstawia palce, zaciska w pięść, mówi do nich i czeka na odpowiedź, prawą chwyta lewą rękę i ciągnie, bierze grzechotkę i patrzy na dziwnie zmieniony obraz ręki, przekłada ją z jednej do drugiej, bada ustami, natychmiast wyjmuje i znów patrzy powoli, uważnie. […] Ono nie bawi się: miejcież do licha oczy i dostrzeżcie wysiłek woli, by zrozumieć. To uczony w laboratorium, wmyślony w zagadnienie najwyższej wagi, a które wyślizguje się jego rozumieniu.” To słowa pedagoga – dla mnie mającego wielką moc rozumienia dzieci, który przekazuje nam poprzez swoją literaturę: zagadnienia, pytania zamiast porad i gotowych wskazówek, które zmuszają nas mocno do myślenia. Mówił też, że: „Dziecko nie może myśleć jak dorosły, ale może dziecięco zastanawiać się nad poważnymi zagadnieniami dorosłych…”.
I dlatego każdy dorosły powinien zastanowić się nad poważnymi zagadnieniami dzieci.
Jestem nauczycielką wychowania przedszkolnego i obecnie pracuję w grupie trzy i czterolatków. Dzięki temu mam trochę większą i szerszą możliwość uczenia się
i dostrzegania wielu różnorodnych cech moich wychowanków, którzy w tej samej sytuacji zachowują się na 25 różnych sposobów. Dzięki mojej pracy mogę tworzyć warunki, które przyczynią się i pozwolą na optymalne wykorzystanie wszelkich możliwości dzieci wynikających z ich indywidualnych predyspozycji oraz zdobytego już doświadczenia.
Oprócz innych zagadnień w życiu przedszkolaków zwróciło moją uwagę zadanie bardzo ważne, a mianowicie preorientacji zawodowej, której celem na etapie przedszkolnym jest wstępne zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami, kształtowanie postawy pracy, pobudzanie i rozwijanie zainteresowań dzieci oraz stymulowanie ich pro-zawodowych marzeń. Istotnym i bardzo ważnym elementem w rozwoju dzieci jest nie tylko dostarczenie wiedzy za pomocą słów, ale ważne jest aby doświadczały i same do czegoś dochodziły. Dlatego, aby rozwijać ich wiedzę na temat zawodów często podczas codziennej pracy planowało się różne wycieczki, lub zapraszało do przedszkola różnych gości, rodziców dzieci, którzy przedstawiali swoją pracę wykonywaną na co dzień i w bardzo interesujący sposób opowiadali o niej. Prezentowali różne elementy, które oddziaływały na dzieci motywująco i zachęcająco lub oczywiście odwrotnie. Bo każdy ma prawo do swojego zdania. W ostatnim czasie, w dobie pandemii z powodu Covid – 19 przedszkolaki były długo odizolowane od wszelkich doświadczeń na żywo w placówce. Oczywiście istnieją inne środki przekazu, np. spotkanie on-line z policjantem, strażakiem… Jest to jakiś sposób, ale czy na pewno na tyle interesujący i pobudzający do rozwoju dla dzieci w wieku przedszkolnym?
Ja uważam, że na pewno pomocny, ale czegoś mi tu brakuje. Dlatego myśląc o jak najlepszym i najbardziej oddziaływującym przekazem dla dzieci oraz współpracując z różnymi instytucjami oraz z rodzicami, razem z koleżankami nauczycielkami stworzyłyśmy w naszym przedszkolu Centrum Zawodowe. Jest to miejsce na holu naszej placówki, w którym dzieci mogą odkrywać różne zawody. Mogą zobaczyć i dotknąć różnych prawdziwych rekwizytów, mają możliwość przebrania się w strój przedstawiający zawód: lekarza, pielęgniarki, stomatologa, projektantki mody, krawca, fryzjerki, kosmetyczki, murarza, malarza, aktora, piosenkarki, marynarza, strażaka, policjanta. W miarę upływu czasu i możliwości starałyśmy się dokładać inne zawody. Z centrum mogą korzystać wszystkie grupy przedszkolne realizujące tematy związane z zagadnieniami zawodowymi lub też innymi w zależności od nauczyciela. Odbywają się tam zajęcia z różnych obszarów poznawczych. Podczas zajęć dzieci poznają nazwy zawodów oraz rekwizytów również w języku angielskim. Organizowane są tam konkursy, quizy, zabawy ruchowe. Wszystko zależy od kreatywności nauczyciela, który stwarza sytuacje zachęcające dziecko do poznawania nowych rzeczy. Najważniejsze jest w tym wszystkim to, że dzieci bardzo chętnie uczestniczą we wszelkiego rodzaju aktywnościach, które są tam realizowane.
Mamy nadzieję, że nasz pomysł też kogoś zachęci do stworzenia czegoś podobnego, co będzie miało wyraz w rozwoju preorientacji zawodowej u dzieci w wieku przedszkolnym. Może już dziś, któryś z naszych przedszkolaków zaczyna realizować swoje marzenie o tym kim chciałby zostać w przyszłości. A przecież przyszłość to nasze dzieci, bo dzieci to cały nasz świat.
Monika Lulewicz,
Nauczycielka w PS Nr 81
„Brzoskwiniowy Raj” w Białymstoku
Zapraszamy do czytania również innych artykułów zawartych w tym miesięczniku
link>>> https://blizejprzedszkola.pl/polecamy/kampanie-i-projekty#polecamy
link>>> https://blizejprzedszkola.pl/centrum-zawodowe,4,4859.html
- Publikacja w Nieregularniku Stowarzyszenia "Nasze Dojlidy" nr 1(14)2019
"Sprzątamy nasze Dojlidy i okoliczny las"
- Publikacja w Podlaskie Wieści Oświatowe Nr 3 (216) marzec 2019
- Publikacja w Nieregularniku Stowarzyszenia "Nasze Dojlidy" nr 1(13)2018
"Przedszkolaki sprzątają okolicę przedszkola"
- Publikacja w Życie Osiedla "Więcej przedszkolaków"
- Publikacja w Kurierze Porannym uroczystości "Patriotyczne śpiewanie" , która odbyła się w naszym przedszkolu
W związku z 99 rocznicą odzyskania niepodległości przez Polskę dnia 10.11.2017r., w „Brzoskwiniowym Raju” odbyła się wielka, podniosła uroczystość. W „Patriotycznym śpiewaniu” swoją obecnością zaszczycili nas: Prezydent Miasta Białegostoku Rafał Rudnicki, Ksiądz Proboszcz Parafii pod wezwaniem Jana Chrzciciela – Wiesław Szanciło, Przewodniczący Rady Osiedla Dojlidy Górne – Wojciech Żukowski, Honorowy Prezes Stowarzyszenia „Nasze Dojlidy” Halina Wasiak, Kierownik Domu Opieki Społecznej – Joanna Łabieniec w podopiecznymi. „Jesteśmy Polką i Polakiem” – tymi słowami powitały nas dzieci z Przedszkola Samorządowego nr 81 „Brzoskwiniowy Raj” w Białymstoku. Uroczystość rozpoczęła pani Dyrektor Anna Barbara Stopczyk, witając zaproszonych gości, dzieci i personel. Nadrzędnym celem naszego spotkania było kształtowanie miłości i przywiązania do kraju ojczystego, jego kultury, tradycji oraz utrwalenia symboli narodowych naszego kraju. Dzieci tego dnia były odświętnie ubrane a każdą małą pierś zdobił kotylion w ojczystych barwach. Przedszkolaki pięknie prezentowały pieśni patriotyczne oraz wiersze. Wtórowały im głosy zaproszonych gości, szczególnie tych, którzy uczestniczyli podczas II Wojny Światowej. Słowem i pieśnią oddawały szacunek symbolom narodowym i waleczności poległych.
Na zakończenie personel przedszkola zaprezentował „Rotę i „Czerwone maki”. Takie inicjatywy pozwolą na przekazanie choć cząstki historii naszego kraju młodemu pokoleniu. Dzięki udziałowi w takich uroczystościach nasze maluchy uczą się patriotyzmu, kształtowania pozytywnych postaw i uczuć empatycznych.
Nauczyciele PS 81:
Katarzyna W.
Beata J.
Relacja elektroniczna w linku poniżej:
Patriotyczne śpiewanie w Brzoskwiniowym Raju/ Kurier Poranny
- Publikacja w Nieregularniku Stowarzyszenia "Nasze Dojlidy" nr 1(12)2017
"Wierszyki na zdrowie" - "Brzoskwiniowy Raj" Wam o nich powie!
„Wierszyki na zdrowie” to zbiór wierszy, który powstał w efekcie realizacji grantu czytelniczego pt. „Czytadełko” – promowanie czytelnictwa wśród dzieci i rodziców.
Jednym z podjętych działań w ramach projektu był konkurs poetycki o tematyce prozdrowotnej.
W efekcie powstało 28 wierszy, których autorami są przede wszystkim dzieci. Do tego przedsięwzięcia aktywnie włączyli się również rodzice, nauczyciele oraz pracownicy przedszkola. Szatę graficzną książki tworzą dziecięce rysunki.
Treści zawarte w niniejszej publikacji są niczym kodeks pozytywnych zachowań sprzyjających zdrowiu. Niech sprawią wiele radości każdemu dziecku i niejednemu dorosłemu. - zachęcamy wszystkie dzieci wraz z rodzicami do odwiedzania przedszkolnej biblioteki, gdzie czekają na Państwa rady przedszkolaków promujące zdrowy styl życia.
Nauczycielki PS 81:
Magdalena Ł.
Katarzyna G.
- Publikacja w Życie Osiedla Nr 5(14)/2017 "Nowa dyrektor"