"Dzień i noc" - środowe popołudnie w LIMONKACH

Witam cieplutko Limonki w ten deszczowy, senny dzień.

  1. Dziś zaczniemy od zabawy usprawniającej małą motorykę "Paluszkowe spotkania". Dzieci stykają swoje palce - duży palec (kciuk) wita się z pozostałymi palcami tej samej dłoni(prawej), takie samo powitanie następuje w lewej dłoni. Zabawę powtarzamy kilka razy. Próbujemy to robić coraz szybciej.
  2. Zabawa ruchowa pt. „Dzień – noc” Dziecko z rodzicem siadają na dywanie. Na hasło – dzień dobry – siedzą na dywanie; na hasło – dobranoc – kładą się na podłodze. Zabawę powtarzamy kilka razy.
  3. Przeczytanie dziecku wiersza D. Gellner pt. „Dzień i noc”. Proszę o przygotowanie obrazka z krajobrazem (można wydrukować z Internetu lub wykorzystać ekran komputera z ilustracją krajobrazu), sylwetę słońca i księżyca, niebieską kartkę lub ciemny, przezroczysty materiał. Te pomoce pomogą w prosty sposób przedstawić wędrówkę słońca i księżyca w trakcie czytania wiersza. 
  • Dzień to godzin ilość spora – trwa od rana do wieczora.
  • Od wieczora zaś do rana rządzi noc – w sto gwiazd ubrana. - Rodzic trzyma sylwetę słońca w dolnym rogu obrazka. Podnosi powoli sylwetę zgodnie z treścią wiersza, pokazując dziecku wędrówkę słońca nad horyzontem od świtu do zmierzchu.
  • Rano wszyscy wstają z łóżek, lewą albo prawą nogą,
  • choć niektóre straszne śpiochy do południa wstać nie mogą!
  • Rano jemy co? Śniadanie! A w południe co? Obiadek!
  • Dwa obiadki je łakomczuch, pół obiadku, kto? Niejadek!
  • Po południu – podwieczorek można zjeść lecz niekoniecznie,
  • A wieczorem co? Kolację! I czas iść do łóżka grzecznie. - Rodzic zasłania obrazek niebieską kartką lub granatowym przezroczystym materiałem i manipuluje sylwetą księżyca zgodnie z treścią wiersza.
  • W nocy jeść już nie należy. W nocy raczej spać wypada,
  • nikt nie skacze, każdy leży, a noc w koło sny rozkłada. - Rodzic odsłania obrazek i znowu trzyma sylwetę słońca w dolnym rogu planszy.
  • Gdy po nocy świt zaświta, słońce wzejdzie i dzień wstanie,
  • Znowu z łóżek wyskoczymy i będziemy jeść śniadanie.

Rozmowa z dzieckiem o treści wiersza i nakierowanie dziecka pytaniami na wychwycenie stałej regularności: dzień – noc. ⎯ Co następuje po dniu, a co po nocy? Dzień – noc, dzień – noc, dzień – noc itd.

Można też utrwalić tą regularność opowieścią o przemijaniu, a mianowicie: „Słońce wstało, rozpoczyna się dzień. Słońce wędruje po niebie i chyli się ku zachodowi. Dzień się kończy. Ciemnieje i rozpoczyna się noc. Księżyc wędruje po niebie, świecą gwiazdy. Noc przemija, bo idzie dzień i wschodzi słońce.”

4. A teraz posłuchajcie kołysanek. Może wykorzystacie je wieczorem podczas zasypiania.

Do widzenia i Dobranoc. :). Miłych snów.



Sprawdzanie folderu w poszukiwaniu zdjęć ... OK.
większy obrazek nr 1

 


ilość odwiedzin: [[licznik]] , aktualnie oglądających: [[online]]