Porady i wskazówki

 

"Są dwa rodzaje wiedzy: kiedy posiadamy wiedzę w jakimś przedmiocie
lub wiemy, gdzie znaleźć potrzebne informacje."
                                                                                      - Samuel Johnson

 

linie-0250

 

Jak co roku Ministerstwo Edukacji Narodowej  poleca strony internetowe poświęcone bezpiecznemu wypoczynkowi. Są to m.in.:

  1. Serwis bezpiecznyautobus.gov.pl – wpisując numer rejestracyjny pojazdu, rodzice otrzymają bezpłatną informację, czy autokar, który zawiezie dziecko na wakacje, ma aktualne badania techniczne i polisę ubezpieczeniową.
  2. System powiadamiania ratunkowego. Serwis Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. https://www.gov.pl/web/mswia/system-powiadamiania-ratunkowegoTo numer alarmowy, bezpłatny i dostępny na terenie całej Unii Europejskiej, zarówno dla telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych. Numer alarmowy 112 można wybrać w telefonie nieposiadającym karty SIM.
  3. Informacje dla podróżujących. Strona internetowa Ministerstwa Spraw Zagranicznychhttps://www.gov.pl/web/dyplomacja/informacje-dla-podrozujacych/.  W serwisie znajdują się informacje dla podróżujących przygotowane przez polskie placówki dyplomatyczne we współpracy z MSZ. W profilach krajów można znaleźć informacje i ostrzeżenia dla podróżujących.
  4. Rejestracja wyjazdu za granicę przez bezpłatny serwis „Odyseusz”,https://odyseusz.msz.gov.pl/. Dzięki rejestracji służby konsularne będą wiedziały o pobycie osoby na terenie danego państwa i w razie konieczności będą mogły podjąć szybki kontakt czy odpowiednią pomoc.
  5. Mapa kąpielisk. Główny Inspektor Sanitarny opracował mapę, na którą nanoszone są aktualne informacje o stanie kąpielisk w całym kraju. Warto śledzić na bieżąco informacje na stronie https://sk.gis.gov.pl/index.php/kapieliska/mapa.

udostępniła: Anna Stopczyk

 

 

linie-0250

 

udostępniła: Monika Lulewicz

 

Poradnik adaptacyjny dla rodziców

 

  1. Przedszkole to dla Twojego dziecka miejsce codziennego aktywnego rozwoju.
  2. Dziecko będzie czuć się dobrze w miejscu, do którego rodzic ma pełne zaufanie.
  3. Jeśli powtarzasz dziecku, że musi być dzielne, a sama/sam nerwowo ściskasz jego dłoń podczas rozstania, przekazujesz mu informację, że powinno się bać nowego miejsca.
  4. Rozmawiaj z innymi rodzicami – każdy z nas ma lub miał podobne obawy i wątpliwości. W grupie łatwiej je rozwiać.
  5. Koncentruj się na tym, co dla dziecka było przyjemne w ciągu dnia. Płacz podczas rozstania pomiń milczeniem.
  6. Już w okresie wakacyjnym baw się z pociechą w przedszkole – zachowania przepracowane na misiach i lalkach pomogą jej odnaleźć się w grupie rówieśniczej.
  7. Rozmawiaj każdego dnia z wychowawcą dziecka – bliski kontakt z nim to gwarancja Twojego spokoju i pełnej szczerości w sprawie zachowania malucha.  

udostępniła : Anna Stopczyk

 

Szerzej temat adaptacji dziecka w przedszkolu porusza artykuł

Fundacji "Dajemy Dzieciom Siłę"

https://fdds.pl/baza_wiedzy/adaptacja-dziecka-przedszkola/

Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z nim.

                                                                                                            udostępniła: Anna Kuba

 

linie-0250

 

,,GADKI czyli proste rozmowy na trudne tematy''

    Według badań co piąte dziecko w Europie doświadczyło wykorzystywania seksualnego. Ocenia się, że w zdecydowanej większości przypadków dziecko znało sprawcę i ufało mu. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, realizuje kampanię „Gadki, czyli proste rozmowy na trudne tematy”.

    Głównym adresatem kampanii są rodzice, którzy w naturalny i przyjazny sposób mają edukować dzieci, jak unikać zagrożeń związanych z wykorzystywaniem seksualnym, wplatając ten temat w codzienne, proste rozmowy z dziećmi. Przekaz kampanii opiera się na tzw. zasadzie GADKI – kilku wskazówkach, które pomogą dziecku ochronić się przed wykorzystywaniem.

  • G – gdy mówisz „nie”, to znaczy „nie”
  • A – alarmuj, gdy potrzebujesz pomocy
  • D – dobrze zrobisz, mówiąc o tajemnicach, które Cię niepokoją
  • K – koniecznie pamiętaj, że Twoje ciało należy do Ciebie
  • I – intymne części ciała są szczególnie chronione

    Serdecznie zachęcamy Państwa do odwiedzenia strony http://www.gadki.fdn.pl na której znajdziecie Państwo poradnik, broszurę i wszelkie materiały potrzebne do rozmowy z dzieckiem na tak trudny i ważny temat jakim jest ochrona przed wykorzystywaniem seksualnym. Warto też zapoznać dzieci z filmem animowanym przygotowanym przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę - ,,GADKI z psem''.

udostępniły: Julia Niedźwiecka i Anna Kuba

udostępniły: Anna Kuba i Julia Niedźwiecka 

 

Kochani Rodzice...

Wszystkich nas dotykają trudne sytuacje z naszymi dziećmi. 
Wszyscy nieraz czuliśmy się zdenerwowani, wyprowadzeni z równowagi,
poirytowani. Często pojawia się wtedy KRZYK. Ale czy to wyjście....? 
Co zamiast krzyku? - zapraszamy do zapoznania się z artykułem 
p. Patrycji Malickiej (Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę).

Zapraszamy do lektury i mamy nadzieję, że okaże się pomocna :) 

Dużo cierpliwości! :) 
Anna Kuba, Julia Niedźwiecka

https://fdds.pl/baza_wiedzy/zamiast-krzyku-mowic-dziecka-aby-nas-sluchalo/

 

 

udostępniła: Anna Kuba

udostępniła: Anna Kuba 

 

 

udostępniła: Anna Kuba

 

 

Kochani Rodzice,

nasze dzieci coraz częściej korzystają z zasobów Internetu.

Podsyłamy Państwu ciekawy artykuł na temat 

bezpieczeństwa dzieci w sieci.

Warto uczulić nasze maluchy na co powinny uważać.

https://fdds.pl/baza_wiedzy/bezpieczenstwo-dziecka-sieci

Jednocześnie zachęcamy do zapoznania się ze stroną 

https://sieciaki.pl

Sieciaki.pl to projekt edukacyjny prowadzony przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę,

który ma na celu edukację dzieci w zakresie bezpieczeństwa w Internecie.

Serdecznie polecamy!

Anna Kuba i Julia Niedźwiecka 

udostępniła : Anna Kuba 

udostępniła : Anna Kuba 

udostępniła : Anna Kuba 

 

udostępniła : Anna Kuba 

udostępniła: Monika Lulewicz linie-0250

udostępniła: Monika Lulewicz linie-0250

                                                                                                                udostępniła: Anna Kuba

linie-0250

LIST MINISTER EDUKACJI NARODOWEJ - ANNY ZALEWSKIEJ 

W poczuciu troski o zdrowie dzieci, zwracamy się do Państwa z gorącym apelem o docenienie wagi problemu,
jakim jest zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom przed skutkami chorób zakaźnych.

< <<więcej/ Zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom przed skutkami chorób zakaźnych

linie-0250

 

 

 

                                                                                                                      udostępniła:  Anna Kuba

                                                                                                              udostępniła:  Anna Kuba

 udostępniła: Anna Kuba

                                                                                                  udostępniła:  Anna Kuba

APEL DZIECKA DO RODZICA

("Jak wychować przedszkolaka?" Anna Jankowska)

  • nie karć mnie i nie krytykuj w obecności innych osób- dzieci lub dorosłych. Lepiej reaguję na spokojną rozmowę niż na krzyki. Wiem, co to znaczy dyskretna rozmowa i doceniam, kiedy stosujesz ją w miejscach publicznych;
  • niespełnione obietnice bolą bardziej niż klapsy i dłużej pozostają w pamięci;
  • pozwól mi próbować sił i przekraczać granice, ale nie spełniaj wszystkich zachcianek. Mam je po to, by cię sprawdzić, a nie z prawdziwej chęci posiadania;
  • pomóż mi w wyrabianiu dobrych nawyków. Dawaj przykład, pokazuj;
  • potrzebuję swobody w poznawaniu świata. Najszybciej uczę się przez eksperymenty. Pozwól mi na nie mimo tego, że czasem są brudne czy hałaśliwe;
  • kiedy upadnę-płaczę, ale to nie znaczy, że chcę być zawsze prowadzony za rękę. Bolesne doświadczenia są mi potrzebne do prawidłowego rozwoju;
  • znajduj czas na wspólne rozmowy. Szukaj odpowiedzi na trudne pytania, które stawiam z chęci poznania świata. Jeśli przestaniesz na nie odpowiadać- poszukam odpowiedzi gdzie indziej, a nasz kontakt po prostu się urwie;
  • krótkie polecenia działają na mnie lepiej niż gderanie, które puszczam mimo uszu, miło się do ciebie uśmiechając i przytakując;
  • jeśli nie będziesz wobec mnie stanowczy-wejdę ci na głowę. Tobie będzie niewygodnie, a ja nie będę się tam czuł bezpiecznie. Wolę stąpać pewnie po ziemi, musisz mnie tylko czasem na nią sprowadzić;
  • jestem już przedszkolakiem, a nie dzidziusiem. Nie musisz mnie wyręczać w samoobsłudze i obowiązkach domowych. Kiedy to robisz, czuję, że nic nie potrafię i nie chce mi się próbować;
  • pokaż mi, że rodzice także bywają omylni. Nie potrzebuję ideału, ale prawdziwego wzoru do naśladowania;
  • czasami zdarza mi się miewać humory tylko po to, by przyciągnąć twoją uwagę. Nie przejmuj się nimi zbytnio, bo nie każdy ból brzucha wymaga wezwania pogotowia. Czasem najlepszym lekarstwem jest przytulenie i rozmowa;
  • pamiętaj zawsze, że rośniemy razem. Nawet jeśli wydaje ci się, że masz to już za sobą. Często widzę, że czasem trudno dotrzymać ci kroku i wciąż uważasz mnie za malca, który niewiele rozumie, słyszy i widzi;
  • kochaj mnie takiego, jakim jestem, akceptuj charakter, wygląd, upodobania i emocje, z którymi czasem słabo sobie radzę;
  • nie musisz być moim kolegą, bym cię szanował. Kolegów mam w przedszkolu, w domu potrzebuję rodzica i opiekuna;
  • ty jesteś rodzicem, a ja dzieckiem. Nigdy na odwrót. Mam prawo nie rozumieć dorosłych problemów twojego świata. Nie obarczaj mnie nimi... 

                                                                                                                udostępniła: Anna Kuba

 

                                                                                               udostępniła:  Anna Kuba

POLECAMY UWADZE CENNE ARTYKUŁY


IDZIEMY DO PRZEDSZKOLA! ADAPTACJA - JAK JĄ PRZETRWAĆ?
Idziemy-do-przedszkola-adaptacja-jak-ja-przetrwać.html


"KOCHAM NIE BIJĘ! Co zamiast bicia?"
http://kochamniebije.pl/Instead.aspx

"Przemoc w grach komputerowych-wpływ na rozwój dziecka"
http://www.edukacja.edux.pl/p-1280-pedagogizacja-rodzicow-przemoc-w-grach.php

"Kiedy dziecko wszystko wymusza płaczem"
http://jejdziecko.pl/wymuszanie

"Jak mądrze reagować na ataki histerii?"
www.kobieta.pl/dziecko/wychowanie/jak - mądrze - reagować - na - ataki - histerii/
 

 

Adaptacja dziecka w grupie przedszkolnej – rady dla rodziców

 

 

  1. Adaptacja dziecka do przedszkola może być dla niego trudnym doświadczeniem. Dotychczas przebywało pod opieką rodziców, teraz znalazło się wśród obcych osób, w dużej grupie rówieśników. Obawa przed rozłąką i nieznanym mogą spowodować pojawienie się u niego różnych uczuć: lęku, zagubienia, strachu, złości, smutku. Trzeba pamiętać, że takie odczucia są u dziecka jak najbardziej naturalne, i należy dać maluchowi czas na przystosowanie się do nowej sytuacji.
  2. Ważne jest nastawienie rodziców do pójścia dziecka do przedszkola, ich stosunek do samej placówki (zwłaszcza jeśli dotyczy to zmiany na inną) i wychowawców. Jeśli będzie on pozytywny, wówczas dziecko poczuje się bezpieczniej, będzie wiedziało, że rodzice akceptują przedszkole, i jemu też wyda się ono miejscem bardziej przyjaznym niż w przypadku, gdy rodzice okazują negatywne odczucia wobec placówki i kadry nauczycielskiej.
  3. Przygotowując dziecko do pójścia do przedszkola, rodzice powinni starać się wcześniej zmniejszyć zależność emocjonalną między sobą a maluchem, np. częściej i na dłużej zostawiać pociechę pod opieką innych osób (babci, dziadka, wujka czy cioci).
  4. Należy szanować uczucia dziecka, zwłaszcza jeśli nastąpiła zmiana przedszkola. Maluch może mieć trudności z zaakceptowaniem tej zmiany, trzeba dać mu czas na oswojenie się z nową sytuacją, wspierać go. Warto dużo z nim rozmawiać i wyjaśnić powody zmiany placówki.
  5. Jeżeli to możliwe, dobrze jest posłać dziecko do nowego przedszkola lub przenieść do innej placówki od początku roku szkolnego. Istnieje wtedy szansa, że w grupie znajdą się też inne nowe przedszkolaki i maluch nie będzie czuł się wyobcowany.
  6. Jeżeli rodzice postanowili przenieść dziecko do innej placówki, to muszą być konsekwentni w podjętej decyzji. Nie wolno obiecywać maluchowi, że jeśli mu się nie spodoba, to wróci do dawnego przedszkola. Podjęta decyzja powinna być ostateczna, by dziecko miało jasność sytuacji.
  7. Ważnym zadaniem dla rodziców jest nauczenie pociechy jak największej samodzielności, m.in. w załatwianiu potrzeb fizjologicznych, spożywaniu posiłków, rozbieraniu się i ubieraniu. Dziecko nie jest wtedy skazane na ciągłe proszenie o pomoc nauczyciela, czuje, że samo dużo potrafi, co wzmacnia jego poczucie sprawstwa i bezpieczeństwa. Warto okazywać radość z każdego przejawu samodzielności u malucha i chwalić go za to.
  8. Dobrze jest wcześniej przyzwyczajać pociechę do kontaktów z innymi dziećmi, zwłaszcza z grupami dziecięcymi. Można np. uczęszczać do klubu malucha na zajęcia przedprzedszkolne albo odwiedzać place zabaw. Dziecko ma wówczas okazję pobyć w większej grupie rówieśniczej, uczyć się współdziałania, doświadczyć wspólnych zabaw, czekania na swoją kolej itp.
  9. Można też wcześniej przyzwyczajać dziecko do rytmu dnia przedszkolnego, np. planując posiłki czy drzemkę w domu w tych samych godzinach co w przedszkolu.
  10. Pomocne okażą się książeczki dla dzieci o tematyce związanej z pójściem do przedszkola lub bajki terapeutyczne, jeżeli malucha czeka zmiana placówki – warto czytać je dziecku wcześniej. Rodzice mogą też opowiadać, jak to było, gdy sami uczęszczali do przedszkola, i zachęcać malucha do zadawania pytań, wyrażania swoich uczuć czy wątpliwości związanych z nową sytuacją. Trzeba go zapewniać, że z każdym problemem może się zwrócić do rodziców, którzy rozumieją jego emocje. Nie wolno krytykować dziecka za to, że odczuwa lęk przed przedszkolem, należy okazywać wsparcie i wyrozumiałość.
  11. Rodzice muszą być konsekwentni w słowach i czynach, nie mogą zmieniać zdania. Powinni wspierać dziecko w jego działaniach, zwłaszcza samoobsługowych, stawiać wymagania, zachęcać do kontynuowania rozpoczętej czynności i chwalić za wysiłek.
  12. Nigdy nie wolno wychodzić z placówki bez pożegnania ani uciekać ukradkiem. Dziecko musi widzieć, że rodzic wychodzi, i wiedzieć, o której po nie wróci.
  13. Należy żegnać się z dzieckiem w szatni krótko, bez przeciągania, gdyż maluchowi jest wtedy trudniej się rozstać.
  14. Jeśli jedno z rodziców bardziej przeżywa rozstanie z dzieckiem, wówczas na początku do przedszkola może je odprowadzać drugi z opiekunów.
  15. Nie należy ulegać dziecku, gdy płaczem lub krzykiem chce wymusić na nas powrót do domu. Jeśli rodzic raz ustąpi, maluch będzie próbował ponownie wykorzystać sprawdzone metody.
  16. Nie wolno okazywać dziecku swojego zdenerwowania, lęku czy smutku. Trzeba pokazać maluchowi radość z faktu, że idzie do przedszkola, pożegnać go i powitać z uśmiechem.
  17. Jeśli dziecku będzie raźniej, może zabrać z domu ulubioną przytulankę – maskotkę, kocyk, poduszkę, coś, z czym jest emocjonalnie związane. Będzie się czuło bezpieczniej, mając przy sobie ulubioną rzecz z domu.
  18. Rodzice powinni zarezerwować więcej czasu na odprowadzenie dziecka do przedszkola, aby nie robić tego w pośpiechu, by maluchowi nie udzieliło się ich zdenerwowanie.
  19. Należy dotrzymywać słowa, zwłaszcza dotyczącego pory odebrania malucha z placówki. Rodzice powinni punktualnie zjawić się w przedszkolu, dziecko na nich czeka. Niedotrzymanie słowa może osłabić jego zaufanie do opiekunów.
  20. Dobrze, jeśli dziecko może regularnie uczęszczać do przedszkola (jeśli nie choruje). Jest to ważne ze względu na realizowany program dydaktyczny oraz zachowanie ciągłości kontaktów z rówieśnikami i nauczycielem. Długie nieobecności powodują trudności z przyswajaniem wiedzy, poza tym maluch musi na nowo odbudowywać kontakty koleżeńskie.
  21. Nie należy zmuszać dziecka do opowiadania, jak minął mu dzień w przedszkolu, zwłaszcza zaraz po wyjściu z placówki. Maluch może potrzebować czasu, by samemu zacząć opowiadać o nowym miejscu.
  22. Ważne, by rodzice brali udział w uroczystościach przedszkolnych. Dzięki temu dziecko wie, że przedszkole to miejsce ważne zarówno dla niego, jak i jego rodziców.
  23. Trzeba pamiętać o uczestniczeniu w zebraniach, ponieważ dotyczą one ważnych kwestii z zakresu funkcjonowania dziecka oraz grupy przedszkolnej.
  24. Jeżeli rodzice zauważą, że ich dziecko przeżywa trudności, jest smutne lub agresywne, powinni porozmawiać z nauczycielem. Wspólnie łatwiej rozwiązać problemy wychowawcze, pomóc maluchowi w kłopotliwych sytuacjach.
  25. Warto uczęszczać na „drzwi otwarte” i zajęcia adaptacyjne w placówce. Jeśli dziecko dołącza do grupy przedszkolnej w ciągu roku szkolnego, dobrze jest wcześniej zaznajomić je z nowym miejscem. Dyrekcja organizuje uroczystości, na które mogą przyjść rodzice z dzieckiem, można odwiedzić przedszkolny plac zabaw w czasie, gdy przebywają na nim dzieci – to wszystko ma pomóc maluchowi poznać nowe miejsce, nowych nauczycieli, nowe dzieci, oswoić się z nową sytuacją, dać poczucie bezpieczeństwa.
  26. Nie należy podejmować pochopnej decyzji o wypisaniu dziecka z przedszkola, jeśli adaptacja przedłuża się i występują trudności. Warto najpierw skontaktować się z nauczycielem i dyrekcją w celu wyjaśnienia problemu oraz podjęcia wspólnych prób pomocy dziecku.

    Artykuł zamieściła: Anna Stopczyk


 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


linie-0250

linie-0127

 

 

 


góra strony