Porady i wskazówki

 

"Są dwa rodzaje wiedzy: kiedy posiadamy wiedzę w jakimś przedmiocie
lub wiemy, gdzie znaleźć potrzebne informacje."
                                                                                      - Samuel Johnson

linie-0250

Niektóre przedszkolaki mogą mieć problem z powrotem do przedszkola po długiej nieobecności.
Zapraszam do przeczytania bajki terapeutycznej, która może im w tym pomóc.
Bajka została stworzona specjalnie dla bardziej wrażliwych dzieci,
które miewały trudności w adaptacji i wracają do przedszkola po izolacji.

Oto link <<<bajka powrót do przedszkola.pdf

udostępniła: Monika Lulewicz


Wytyczne epidemiczne Głównego Inspektora Sanitarnego

Prosimy o zapoznanie się z wytycznymi Głównego Inspektora Sanitarnego z dnia 30 kwietnia 2020r.
dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkole podstawowej i innych form wychowania przedszkolnego
oraz instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3
.

<<<Wytyczne dla przedszkoli....pdf
 

Komunikat Ministerstwa edukacji Narodowej

Zajęcia opiekuńcze w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych
i innych formach wychowania przedszkolnego

<<<komunikat MEN.pdf


Dyrektor przedszkola Anna Stopczyk

 


 

 

linie-0250

Zaobserwowano, że w różnych miejscach na świecie pszczoły wymierają milionami. Był to wynik kilku czynników. Z jednej strony współczesne rolnictwo - stosowanie ( pestycydów), co prowadzi do problemów z właściwym odżywianiem się pszczół, które nie mają dostępu do tak zróżnicowanego pokarmu, jak powinny.  Pestycydy sprawiają, że pszczoły są osłabione. Ponadto postępujące zmiany klimatu powodują przedwczesne fazy kwitnienia, ciepłe zimy i silne wahania temperatury. Pszczoły, by to wszystko przetrwać, zmuszone są do bardzo dużego wysiłku energetycznego.

Dlaczego pszczoły miodne i inne owady zapylające (trzmiele, murarki, pszczolinki )są tak nam potrzebne?

Prawie 80% wszystkich roślin, zarówno uprawnych, jak i dzikich, jest zapylane przez pszczoły miodne. Gdyby nie ich praca, niemalże wszystkie uprawy momentalnie zniknęłyby z powierzchni ziemi. Jeśli by ich nie było Z tego powodu pszczoły uważane są za trzecie najważniejsze zwierzęta hodowlane, zaraz po krowach i świniach. . Dzięki pszczołom mamy m.in. pomidory, jabłka, maliny, śliwki, porzeczki, czosnek, tymianek, borówki. Istotne jest też to, że pszczoły mają ogromne znaczenie w zapylaniu roślin uprawnych (np. koniczyn, lucerny), które przeznaczane są na paszę zwierząt hodowlanych. Nie mielibyśmy czym wykarmić zwierząt hodowlanych, z których mamy mięso.

Jak pomóc owadom zapylającym?

1. Wystaw wodę jak to zrobiła Gabrysia z siostrzyczką.

Nawet pszczoły bywają spragnione. To bardzo ważne, by te wytrwale pracujące stworzenia były w stanie znaleźć miejsce, w którym będzie dostęp do wody, zwłaszcza, gdy na dworze jest sucho. Nawet jeśli masz bardzo mały balkon lub tylko miejsce na parapecie, możesz wystawić płytką miseczkę z wodą i kamyczkami, aby pszczoły mogły w razie czego się napić. Nawet taka pomoc to duże ułatwienie dla niektórych rodzin pszczelich.

2.Zasadź pszczołom coś do zjedzenia.

Nie jesteś pewny, które rośliny w tym roku zasadzić na działce czy balkonie? Wybierz takie, które są lubiane przez pszczoły i będziesz miał nie tylko ładny balkon , ale przy okazji stworzysz „Kwiatową stołówkę” dla pszczół. Możesz posadzić tymianek, bazylie, a także niektóre gatunki lilii i pelargonii, lawendę, żeniszek, aksamitkę. Dlatego w miastach tworzone są łąki, bo tam pszczoły znajdują najwięcej pokarmu.

3. Podlewaj rośliny na balkonie wieczorem.

Dzięki temu pszczoły i owady zapylające będą mogły zbierać rano suchy pyłek. Kwiaty też skorzystają bo wieczorem woda wolniej paruje.

PSZCZOŁY BĘDĄ CI  WDZIĘCZNE

A TY BĄDŹ WDZIĘCZNY DLA NICH

Julia Niedźwiecka

linie-0250

Obchody "Święta Flagi"!

KOCHANE DZIECI! DRODZY RODZICE!

2 MAJA OBCHODZIMY „ŚWIĘTO FLAGI”!

Aby uczcić dzisiejsze święto i oddać hołd naszej  Ojczyźnie

zapraszamy najmłodszych do rozwiązania quizu o Polsce, a tych nieco starszych

do obejrzenia prezentacji nt. dziejów naszej ukochanej Ojczyzny!

 

https://view.genial.ly/5ea5ffe7075c7c0dc021516f?fbclid=IwAR2W7M7pyQL--X6LcJPmvoWLdun8S-yRjCl6-5-avtBOgchsNy1A6oe7moU

 

Iwona Romanowska,

Agnieszka Lubicz - Sienicka

linie-0250 

Maria Varia : Szybko, szybko

 

 

Drodzy Rodzice!

Przedstawiam Państwu ofertę edukacyjną mediów publicznych dla najmłodszych widzów:

  • pasmo edukacyjne „Wesoła Nauka” emitowane każdego dnia, od poniedziałku do piątku, na antenie TVP2 o godz. 11:40-12:30. Program jest skierowany do przedszkolaków i dzieci z klas I-III szkoły podstawowej, a także ich rodziców i nauczycieli. W programie trwającym ok. 30 minut dzieci zobaczą  zaskakujące eksperymenty i intrygujące doświadczenia naukowe, a także kreatywne gry i zabawy, propozycje zajęć sportowych, prac twórczych oraz zajęć muzycznych;
  • program „Wielkie Dzieła Małych Rąk” to magazyn tworzony we współpracy z ekspertami Ministerstwa Edukacji Narodowej. Proponuje dzieciom naukę przez zabawę. Program obejmuje elementy matematyki, języka polskiego, przyrody, języków obcych oraz zajęcia ruchowe. Omawiane zagadnienia oparte są na postawie programowej dla uczniów klas 1-3 szkoły podstawowej. Emisja programu o godz. 7:05-8:00 na kanale TVP 2 od poniedziałku do piątku.
  • „Domowe przedszkole” TVP ABC, to oferta dla najmłodszych dzieci
    i ich rodziców; którą również można znaleźć na
    vod.tvp.pl
    .

Udostępniła: Anna Stopczyk

 

 

linie-0250

Netykieta - Czyli o kulturze w sieci :)

      Drodzy Rodzice!

      W obecnych czasach, gdzie Internet pełni znaczącą rolę w naszym codziennym życiu, warto pamiętać o zasadach netykiety. Bezpieczeństwo w Internecie ale i kultura słowa pisanego jest wśród nas bardzo pożądana. Właśnie z tej okazji stworzyłam dla Państwa interaktywną prezentację dotyczącą netykiety. Wspólnie z Panią Iwonką zapraszamy do zapoznania się z poniższym linkiem. :)

https://view.genial.ly/5e9ecb8042b8b70da8f4a2bc/presentation-netykieta-copy?fbclid=IwAR1lJmGpUtBOncw7WzyXwwVKsxe_8uocQUxWQS-nqJ0SPgSmKpLeJ-kkzNs

Agnieszka Lubicz-Sienicka i Iwona Romanowska

linie-0250

Konkurs na ekologiczną zabawkę!

Kochani,

już niedługo Dzień Ziemi.
Ogłaszamy więc eko-konkurs!!

Wspólnie z rodzicami stwórzcie zabawkę z odpadków

(plastikowych butelek, opakowań,
rolek po papierze itp.).

Zróbcie zdjęcie Waszemu dziełu i wyślijcie na adres

grupapoziomki81@gmail.com
z dopiskiem ,,Konkurs na ekologiczną zabawkę'', imieniem i
nazwiskiem dziecka oraz nazwą grupy, do której chodzi :)

Konkurs trwa do 30 kwietnia. Powodzenia!

Julia Niedźwiecka
Anna Kuba

linie-0250

Drodzy Rodzice!

Wszyscy wiemy, jak ważna jest nauka języka angielskiego od najmłodszych lat. To właśnie dzieciom w wieku przedszkolnym najłatwiej idzie nauka języków obcych i nowych słów. W jaki sposób ułatwić i pomóc dziecku w nauce nowego języka? Zapraszamy do zapoznania się z poradami.

Więcej informacji na ten temat znajdziecie Państwo w artykułach:

http://petronews.pl/jak-pomoc-dziecku-nauczyc-sie-skutecznie-jezyka-angielskiego/

http://sp.zpopiekoszow.pl/dokumentacja/pomoc/jak_pomoc_dziecku_w_nauce_obcego.pdf

https://sukcespisanyszminka.pl/5-sposobow-wspierac-swoje-dziecko-nauce-jezyka-obcego/

 

Pozdrawiamy,

p. Magda M. i p. Kasia W.

linie-0250

Drodzy Rodzice,

W tym roku mamy dużo wolnego czasu, jesteśmy całymi rodzinami razem
w domach, więc zapraszamy Was do wspólnych warsztatów plastycznych.
Z okazji zbliżających się Świat Wielkanocnych proponujemy wykonanie własnych ozdób, które z pewnością dodadzą radości w tym trudnym dla wszystkich czasie. Mają Państwo do wyboru wiele propozycji a potrzebne materiały znajdą się
w każdym gospodarstwie domowym.
Powodzenia! Pozdrawiamy

Pani Kasia W. i Pani Magda M.

http://pomyslyplastyczne.blogspot.com/2016/03/wielkanocne-zwierzaczki-z-rolek.html 

 

 

linie-0250

Ciekawostka... :)

Rodzice dzielą się na trzy grupy:

1. Ci, którzy pozwalają dzieciom grać na telefonie.

2. Ci, którzy nie pozwalają grać na telefonie.

3. Ci, którzy pozwalają ale udają, że należą do 2 grupy. :]

W obecnych, skomputeryzowanych czasach nie ma nic złego w grach. Ważne jednak, aby udostępnić dzieciom mądre i kreatywne gry, pod nadzorem rodzicielskim. Zapraszamy do przeczytania artykułu na temat kilku wartościowych gier dla dzieci na telefon. :)

http://www.wkawiarence.pl/logiczne-gry-dla-dzieci-na-telefon/

Pozdrawiamy,

p. Agnieszka i p. Iwonka

linie-0250

Drodzy Rodzice 

Mam nadzieję, że wszyscy jesteśmy zdrowi i dobrze sobie radzimy w zaistniałej sytuacji.
Nie mamy co kryć, że na pewno nie jest nam wszystkim łatwo, a szczególnie dzieciom.
U dzieci mogą pojawiać się różne problemy, których wcześniej nie było.
Poniżej prezentuję link ze strony bajki-zasypianki.pl z "BAJKAMI POMAGAJKAMI", które mogą pomóc naszym dzieciom w przezwyciężaniu problemów poprzez utożsamianie się z bohaterem przeżywającym podobne emocje. Takie bajeczki najlepiej czytać dziecku przed snem, aby wyciszyło swoje myśli i emocje. 

https://bajki-zasypianki.pl/bajki-pomagajki/

Udostępniła: Paulina Jabłońska

 

linie-0250

Drodzy Rodzice,

może ktoś skorzysta i poczyta dzieciom, żeby oswoiły się z sytuacją i stosowały się do pewnych zaleceń. Poniżej link do strony, na której znajduje się do pobrania bajka w formacie pdf.

Miłej lektury życzymy i zdrówka .

https://pleszew.naszemiasto.pl/bajka-dla-dzieci-o-koronawirusie-o-zlym-krolu-i-dobrej/ar/c15-7601795

Udostępniły: Julia Niedźwiecka, Anna Kuba

linie-0250

Drodzy Państwo!

Obecnie znajdujemy się w bardzo trudnej sytuacji. W związku z panującą pandemią nie zawsze wiemy, jak  rozmawiać z dziećmi o koronawirusie.  Zachęcam do zapoznania się z poradami psychologa z Uniwersytetu SWPS  Porady

Udostępniła; Magdalena Łuckiewicz

 

linie-0250

             Kochani Rodzice! 

    Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z normami rozwojowymi dziecka w wieku przedszkolnym. W bardzo prosty i przejrzysty sposób dowiedzie się, jakie umiejętności powinno osiągnąć dziecko 3, 4, 5 czy 6-cio letnie. Zapraszamy do krótkiej lektury! :)

https://drive.google.com/file/d/10qviWFQ8cEoYQq8P9ulGjA6ars2_Aw8y/view

Życzymy radosnego dnia! :)

p. Agnieszka i p. Iwonka 

 

linie-0250

GRAFIK DNIA CODZIENNEGO A PROFILAKTYKA WAD POSTAWY

Znakiem naszych obecnych czasów jest burzliwy rozwój cywilizacyjny- rozwój wszechstronny, w wielu dziedzinach. Niestety biologiczne zdolności przystosowawcze ludzkiego organizmu bardzo często są mniejsze niż szybkość zachodzących zmian, a co za tym idzie-wzrasta zachorowalność człowieka na choroby cywilizacyjne. W przypadku dzieci i młodzieży wśród schorzeń cywilizacyjnych na pierwszy plan wysuwają się zaburzenia równowagi oraz wady postawy ciała. Wszechobecny dostęp do zasobów multimedialnych sprawia, że młode pokolenie coraz rzadziej wybiera aktywne spędzanie czasu wolnego na rzecz wielogodzinnego przebywania w pozycji niekorzystnej (pochylonej, nadmiernie obciążającej odcinek szyjny kręgosłupa). Niezwykle ważne jest więc, by już od najmłodszych lat kształtować u dziecka korzystne nawyki, a tym samym przeciwdziałać powstawaniu wad postawy w wieku późniejszym.

Niezależnie od przyczyn wywołujących wady postawy, na co w części przypadków nie mamy wpływu, istnieją czynniki wady nasilające. Szkodliwość wielu z nich można ograniczyć, świadomie dobierając pewne elementy środowiska zewnętrznego.

Głównym mankamentem obecnych czasów jest nadmierne przebywanie w pozycji obciążającej kręgosłup- szczególnie w tej siedzącej. Dzieci przebywają znaczną ilość czasu w szkole siedząc w ławce, później w domu przy odrabianiu lekcji. Nierzadko wybierają również bierne spędzanie czasu wolnego- przed komputerem czy telewizorem, siedząc w czasie zabawy. Ogólne ograniczenie aktywności ruchowej na rzecz siedzącego trybu życia przyczynia się do powstawania wad postawy.

Zajęcia korekcyjne mają szansę przynieść pożądany efekt tylko w połączeniu ze świadomą organizacją warunków życia dziecka w systemie 24-godzinnym, a więc uwzględnienia wszystkich aktywności dziecka i zastosowanie w nich elementów profilaktycznych.

Dość dużą część doby dzieci poświęcają regeneracji sił. Sen dla dzieci młodszych powinien wynosić minimum 10-11godz., natomiast dla starszych- 8godz na dobę. Ważne, by łóżko było twarde, materac nie uginający się, a dziecko miało pod szyją małą poduszkę wypełniającą przestrzeń między barkiem a uchem w pozycji leżenia na boku. Ważne, by po wstaniu pozostań chwilę w łóżku rozciągając mięśnie po śnie.

Ważnym elementem profilaktycznym w wadach postawy jest ruch. Wszechstronnie pojęty ruch. Warto poświęcić ok. 15 min na poranny rozruch, w miarę możliwości na świeżym powietrzu lub przy otwartym oknie. Ruchy powinny być obszerne, przeplatane krótkim przyjmowaniem pozycji skorygowanej. Wprowadzić należy podskoki, biegi, ćwiczenia równoważne.

Dojście do szkoły czy przedszkola to czas, kiedy dzieci niosą ze sobą plecaki bądź plecaczki. Ważne, by miały one dobrze wyregulowane szelki, a ciężar wewnątrz plecaka był równomiernie rozłożony. Zwracać należy uwagę, by nie były zakładane tylko na jedno ramię. Podczas drogi do szkoły czy przedszkola zastosować można elementy zabaw ruchowych urozmaicające spacer (np. naprzemienne chodzenie na palcach/ piętach, chód z elementem równoważnym po krawężnikach angażujący mięśnie stabilizujące kręgosłup- wielodzielny i poprzeczny brzucha). Dzieciom zwracamy uwagę na sposób chodzenia- „nie szuramy” nogami, a unosimy je, krok zaczynamy od pięty.

Pobyt dziecka w szkole to czas kilkugodzinnego siedzenia w ławce. Ważne, by krzesło było dostosowane do wzrostu dziecka. Plecy powinny być oparte o krzesło, nogi na podłożu. Nauczyciel powinien korygować błędnie przyjmowaną postawę: zbytnie pochylanie się do przodu, nierówne siedzenie- np. wysuwanie nogi do przodu, spod stołu, podkładanie nogi pod pupę podczas siedzenia.

Znacznie łatwiej korygować błędną postawę ciała w przedszkolu. Dzieci podczas pobytu w nim mają zapewnioną większą ilość aktywności fizycznej, w tym codzienny pobyt na świeżym powietrzu. Nie są „uwiązane” w ławce na kilka godzin, ich aktywność jest swobodna. Ważne jednak, by nauczyciel zwracał uwagę na sposób siedzenia dziecka podczas zabawy czy prac wykonywanych przy stoliku. Niewskazane jest siedzenie „na żabkę”, ze stopami na zewnątrz, a także siedzenie na jednym boku, ze skrzywieniem kręgosłupa. Dla dzieci mającej skłonność do szpotawości kolan- przeciwwskazaniem jest siad skrzyżny. Podczas prac wykonywanych przy stoliku czy też spożywania posiłków należy zadbać, by dzieci miały krzesła dopasowane wysokością do ich wzrostu i wysokości stołu. Plecy oparte o krzesło, nogi płasko na podłożu. Nauczyciel powinien korygować błędnie przyjmowaną postawę: zbytnie pochylanie się do przodu, nierówne siedzenie- np. wysuwanie nogi do przodu, spod stołu, podkładanie nogi pod pupę podczas siedzenia.

Ćwiczenia śródlekcyjne w szkole mają na celu pobudzenie organizmu, odprężenie dziecka fizycznie i psychicznie, przeciwdziałanie wadom postawy. Warto wtedy rozciągnąć i wzmocnić mięśnie posturalne (grzbietu, pośladków, brzucha, nóg), wykonać kilka ćwiczeń równoważnych. Wskazane są biegi, wymachy ramion (szczególnie w tył), podskoki.

Lekcje wf powinny obejmować większość dzieci z wadami postawy. Dużym błędem jest zwalnianie dzieci z zajęć ruchowych. Wszelkie ćwiczenia ogólnorozwojowe, jak też wytrzymałościowe, wzmacniające mięśnie posturalne mają zbawienny wpływ na rozwój mięśni, a co za tym idzie-korzystnie wpływają na prawidłowy rozwój kręgosłupa. Bardzo ważne jest, by nauczyciel prowadzący posiadał dokładne wytyczne od lekarza, ortopedy, fizjoterapeuty odnośnie wskazań i przeciwwskazań w związku z daną wadą, Lekcje wf powinny więc być połączeniem ogólnego rozwoju dzieci z elementami korekcyjnymi.

Paręnaście lat wcześniej zajęciami dodatkowymi po lekcjach była kilkugodzinna gra z kolegami w piłkę nożną, zabawy w berka, wspinaczka na drzewa, skoki przez gumę. Obecnie dzieci najczęściej decydują się na telewizor, urządzenia multimedialne, zabawę w domu (w pozycji siedzącej). Często zapisywane są przez rodziców na szachy, podstawy programowania, dodatkowe lekcje języków. Nie zmienia to faktu, iż są to kolejne „przesiedziane” godziny. Po paru godzinach w ławce szkolnej, później na zajęciach dodatkowych, po powrocie- przy odrabianiu lekcji-robi się z tego ogromna liczba godzin! Ważne więc, by równoważyć ów stan rzeczy jak największym czasem poświęconym na aktywne zabawy. Warto wprowadzić jako stały punkt wspólne spacery (cała rodziną, z psem), jazdę na rowerze, wchodzenie po schodach zamiast windy, wspólny basen, rolki, zimą- narty czy sanki, lepienie bałwana. Niech aktywności intelektualnej towarzyszy duża aktywność ruchowa.

Zajęcia korekcyjne powinny być prowadzone dwa razy w tygodniu na sali i dwa razy w tygodniu na basenie. W pozostałe dni dziecko powinno ćwiczyć razem z rodzicami bądź rodzeństwem w domu celem wypracowania jeszcze lepszych efektów. Ażeby spełnić owe warunki dziecko musi być maksymalnie odciążone od innych zajęć dodatkowych.

Warto wspomnieć również o obowiązkach domowych, w które włączane są już dzieci małe. Zalecane jest, by od najmłodszych lat edukować je w kwestii dbania o higienę kręgosłupa w czynnościach dnia codziennego. Przede wszystkim warto zaprezentować dzieciom właściwy sposób podnoszenia przedmiotów z podłoża -z ugiętych nóg, wyprostowany kręgosłup, wciągnięty brzuch- nigdy „ciągnąc kręgosłupem”.

Kolejnym elementem codziennego rytmu dnia jest odrabianie lekcji. Wielogodzinna pozycja siedząca bardzo obciąża kręgosłup, warto więc zadbać o minimalizowanie strat z tego tytułu. Ważne, by biurko miało taką wysokość, by przy siedzeniu dziecko opierając się przedramionami o blat stołu miało wyprostowany kręgosłup i barki ustawione poziomo. Krzesło dopasowane do wysokości biurka, całe stopy na podłożu. Absolutnie należy zwrócić uwagę na niewłaściwy sposób siedzenia- plecy zgarbione, zbytnie pochylenie się do przodu, pozycja skręcona (bardziej obciążony jeden pośladek), podpieranie się jedną ręką, pozycje gdzie nogi skierowane są na jeden z boków (obie nogi) przy czym kręgosłup widocznie w drugą stronę. Szczególnie niekorzystne jest również siedzenie z ugiętą nogą włożoną pod pośladek.

Warto wprowadzić również alternatywę dla klasycznego odrabiania lekcji przy biurku. Jeśli pozwala na to charakter pracy domowej- można zmienić sposób jej odrabiania. Wiersza czy tabliczki mnożenia możemy uczyć się np. leżąc tyłem z nogami uniesionymi, opartymi o łóżko. Czytając możemy wzmacniać mięśnie grzbietu przyjmując pozycję leżenia przodem. Przerwy między długotrwałym wysiłkiem intelektualnym powinny być dosyć częste, oparte na krótkiej gimnastyce, najlepiej przy otwartym oknie. Warto zastosować również pozycję niską Klappa celem rozciągnięcia spiętych mięśni.

Ogromnie ważnym elementem przeciwdziałania wadom postawy jest odpowiedni sposób odżywiania i suplementacja Wit. D3 +K2. Dieta dzieci powinna być oparta na produktach pełnowartościowych, nabiale, warzywach i owocach. Nadmierne spożywanie słodyczy, picie gazowanych napojów, przewaga słodkich soków nad wodą prowadzą do otyłości, a ta jest jednym z czynników wpływających na kształtowanie się wad postawy. Warto nie zapominać również o suplementacji, nawet w ciepłe, słoneczne dni by zapobiec zmianom pokrzywiczym.

Dość duża część dzieci z wadami postawy wymaga korektywy przez bardzo długi okres, najczęściej do chwili zakończenia wzrostu kostnego. Fakt ten ów wymaga, by ten długofalowy proces zaplanować świadomie i koniecznie we współpracy z rodziną oraz dzieckiem. „Przyswojenie sobie nawyków higieny pracy i czynnego wypoczynku, konieczność intensywnej pracy nad samym sobą stanowią dla dziecka, a często i dla całej rodziny, trwały dorobek nie tylko o charakterze zdrowotnym, lecz i wychowawczym” (Kutzner-Kozińska M., Olszewska E., Popiel M., Trzcińska D.: Proces korygowania wad postawy, Warszawa 2004, s.132).

 

Podsumowując- profilaktyka wad postawy powinna się więc opierać na wyrabianiu nawyku postawy prawidłowej przy nauce i odpoczynku, czemu pomóc ma zapewnienie odpowiednich warunków pracy (biurko, krzesło, ławka szkolna, oświetlenie). Bardzo istotnym czynnikiem jest prawidłowe odżywianie (szkodliwe jest zarówno niedożywienie jak i przekarmianie). Dziecku należy dostarczać co dzień odpowiednią porcję ruchu, przede wszystkim zabaw i gier ruchowych na świeżym powietrzu. Ograniczeniu ulec powinien siedzący trybu życia i bierny wypoczynek np. oglądanie telewizji, siedzenie przed komputerem itp. Warto nie przeciążać dziecka nauką i pracą, a w jej trakcie proponować krótkie przerwy z elementami zabaw ruchowych i oddechowych, rozciągających mięśnie. Bardzo istotna jest również kwestia miejsca do odpoczynku (dobrane łóżko) oraz zapewnienie odpowiedniej ilości i warunków snu. By wspierać prawidłowe wysklepienie stopy warto zadbać o wygodne, miękkie obuwie, z giętką podeszwą, równocześnie pozwalając stopom poruszać się jak najczęściej boso (po zmiennym podłożu). W razie potrzeby należy stosować ćwiczenia korekcyjne w domu.

 

`Warto pamiętać, iż zapobieganie zjawiskom szkodliwym jest znaczne bardziej skuteczne i ekonomiczne niż zwalczanie ich negatywnych skutków. Zamiast więc zmagać się z dyskomfortem fizycznym i psychicznym jako skutkami wad postawy- warto „zobaczyć, zechcieć, spróbować i robić”.

 

Dużo zdrowia :)

pozdrawiam

Anna Kuba

 

 

Kochani Rodzice!

Sytuacja, w której teraz jesteśmy jest bardzo trudna dla nas dorosłych a co dopiero dla dzieci, które nie wszystko jeszcze rozumieją. Z przedszkola mojego synka przyszedł do mnie mail z fantastyczną książeczka w PDFie pt. ,,Masz tę moc''. Warto przeczytać ją dzieciom, bo pozwoli ona zrozumieć im zaistniałą sytuację. Poniżej link do pliku :)

https://www.wydawnictwoolesiejuk.pl/fileadmin/user_upload/pdf/Koronawirus.pdf

Julia Niedźwiecka

linie-0250

Witajcie Kochani,

dziś zachęcamy do eksperymentowania :) 

http://www.kopernik.org.pl/kopernikwdomu/eksperymentuj-w-domu/

czekamy na zdjęcia :)

p. Ania i p. Julka

sport

Kochani Rodzice,

siedzenie w domu wcale nie musi być nudne... Poruszajcie się wykorzystując  Wasze domy i zwykłe przedmioty codziennego użytku! 

Podsyłamy Wam jako inspirację odnośnik do profilu facebook'owego trenera personalnego, na którym znajdziecie filmiki pokazujące proste ćwiczenia do wykonania w domu z Waszymi dziećmi!

Pamiętajcie, aktywność fizyczna jest bardzo, bardzo ważna, nie zaniedbujmy jej!!

Buziaki i miłych ćwiczeń :) 

https://www.facebook.com/ZdroweSprawneDzieci/

p. Ania i p.Julia

 

 

linie-0250

"Mały Miś w Świecie Wielskiej Literatury"

    Pamiętacie Małego Misia? Na pewno! To właśnie ten pluszowy miś, który odwiedzał Wasze domy i prosił o przeczytanie mu bajek. :) Od początku roku Miś wraz ze swoją Misiową Mamą przygotowują nam szereg zadań do wykonania. Niestety ciągle nie możemy razem z nim bawić się w przedszkolu, realizować tych zadań i zbierać za nie certyfikatów... Nie oznacza to jednak, że Miś o nas zapomniał! od 25 marca na facebook.com rusza Misiowe Przedszkole pod nazwą #MisiowaMama. Zapraszamy do polubienia tej strony i włączania się w misiowe zadania. 

Do szybkiego zobaczenia!

p.Agnieszka i p. Iwonka

linie-0250

Kochani...

Jesteśmy ciągle zmuszeni do trwania w domach... Podpowiadamy Wam z p. Julką kilka fajnych sposobów na miłe spędzenie czasu razem. Wykorzystajcie to, co macie. Cieszcie się ze wspólnych chwil. Choroba- chorobą, na to nie mamy wpływu, ale czas razem jest BEZCENNY... Budujcie Wasze najpiękniejsze wspomnienia!

1. ze zwykłej papierowej taśmy kleimy na podłodze linie- skaczemy w dal, skaczemy nadeptując na linie, omijając je, na jednej nodze, drugiej nodze, obunóż; z rodzeństwem za rękę, u taty na ramionach... 

2. z taśmy papierowej można również stworzyć fantastyczny tor przeszkód (nawet całą infrastrukturę miasta); obklejamy podłogę tworząc parkingi, drogę, ronda, miejsca parkingowe, garaże (pod kwiatem, szafką...)- starajmy się obklejać różne  powierzchnie (bodźce sensoryczne dla dziecka) oraz w różnych płaszczyznach (niech dziecko wodzi rączką z samochodem w górę po kanapie, w dół, po miękkim dywanie i twardej półce)- taśma papierowa naprawdę schodzi bardzo łatwo, a zabawa jest przednia! Tor może służyć nie tylko do jazdy autami- można po nim prowadzić np piłeczkę ping-pongową używając słomki (dmuchając); 

3. pamiętacie Państwo zabawę w klasy? Z taśmy papierowej wyklejamy pola do skakania i do zabawy! 

4. z taśmy można również malować całe obrazy... dajmy dzieciom taśmę i kawałek podłogi. Niech przyklejają ją wg własnego pomysłu- tworzą szkic. Do wypełnienia kolorem można użyć przedmiotów domowych- niech w konturach układają rzeczy danego koloru. Dla bardziej cierpliwych- wypełnienie można zrobić np z makaronów, ziaren kawy... :) Fajnie później razem posprzątać, porozdzielać produkty, przeliczyć, zobaczyć czego jest więcej, czego mniej... 

5. taśma może posłużyć jako fajny tor przeszkód dla dzieci... wykorzystujemy do tego raczej korytarz obklejając taśmę od ściany do ściany na różnych wysokościach (tworząc tor do przejścia); z taśmy można również zrobić sieć pająka (obklejając ściany)- zadaniem dziecka jest rzucanie kuleczkami z gazet tak, by przykleiły się do sieci...

6. z taśmy można zrobić pola do rzucania w które dziecko musi trafić- np. małym misiem, miękką piłeczką... (zmiana rąk, różna odległość, np. do prawego pola tylko misie, do lewego piłki...); rzucać możemy również do koszy na bieliznę, dużych misek... wykorzystujmy to, co mamy w domu! jak rzucać to i zbijać- np. wieżę z plastikowych kubeczków... :)

7. do domowych zabaw fajnie też wykorzystać balony: można z nimi urządzić dyskotekę (tańczyć w parze trzymając balon wskazaną częścią ciała), można je odbijać konkretnymi częściami ciała (np. tylko palcem wskazującym, tylko głową, tylko kolanem...), można je sobie podawać beż użycia dłoni- kolanami, stopami, w prawo-lewo, przedmuchując do siebie...; balony można fantastycznie ozdabiać doklejając do nich elementy, domalowując twarze itd., z wykonanych postaci można przygotować teatr, wystawić sztukę wg własnego pomysłu; balony świetnie nadają się do bezpiecznych sportów domowych: obwiązujemy dwa krzesła sznurkiem i mamy siatkę- gra w siatkówkę gotowa; odwrócony kosz na bieliznę i mamy bramkę do gry w hokeja; 

8. pamiętacie jak robiliśmy bazy? Wystarczą krzesła, koce i zabawa gotowa. Zróbmy z dzieckiem jego własny "dom"; najprostsza zabawa a daje mnóstwo radości... 

9. jedną z najfajniejszych i najprostszych zabaw, które cieszą (a przy okazji uczą dając dużo radości) jest zabawa w "muchy"; przygotowujemy planszę- proponuję  na twardym papierze, najlepiej na ceracie (będzie wielokrotnego użytku)- markerem piszemy na niej litery- w rozsypance, różnej wielkości, do góry nogami, w rogach itd... każdy z uczestników dostaje łapkę na muchy; osoba prowadząca wymienia jakieś słowo- zadaniem uczestników jest wychwycenie pierwszej głoski ; np. samolot- "s", odszukanie jej wzrokiem na planszy i jak najszybsze uderzenie w nią łapką- złapanie "muchy" :) 

10. ciepło-zimno, np. z wykorzystaniem lego... ukrywamy w domu klocki (w różnych miejscach): naprowadzając dzieci muszą je odnaleźć.. w innej wersji szukają same i np. układają z nich coś. Można zaproponować im zabawę, w której muszą ułożyć klocki wg instrukcji-rytmy (np. zielony-żółty-zielony-żółty-zielony-żółty... i kontynuować; duży-mały-zielony-duży-mały-zielony-duży-mały-zielony....) Fajnie do rytmów wykorzystywać różnorodne przedmioty w domu: sztućce, skarpetki, makarony; matematyka jest wszędzie :) 

11. wykorzystując kubki możemy ćwiczyć precyzję: ustawieni w rzędzie przesypujemy sobie kolejno ziarna np. fasoli. tak by ich nie rozsypać... 

12. przygotujcie parę pojemników, kartonów, misek. W każdej umieśćcie karteczkę z konkretną literą; niech dzieci znoszą do nich przedmioty, w których nazwie odnajdą daną literę; zamiast litery można pobawić się tak kolorami, kształtami... przeznaczeniem... np. w tej misce zbieramy wszystko, co się przyda do gotowania... w tej wszystko, z czego można zrobić pracę plastyczną.... zdziwicie się jak dużo pomysłów mają dzieci... a jak już zgromadzicie skarby to można je wykorzystać do dalszej zabawy... kulinarnej, plastycznej, matematycznej... 

I pamiętajcie, bądźcie razem! Wspólnie wszystko jest fajniejsze... :)

Miłej zabawy!

p. Ania i p. Julia

 

 

 

Temat: Dzieci uczą rodziców w domu! - darmowe materiały do nauki w domu

 

Szanowni Państwo,

przez wzgląd na zaistniałą sytuację postanowiliśmy w ramach, objętej honorowym patronatem Ministra Edukacji Narodowej ogólnopolskiej akcji akcji "Dzieci uczą rodziców" przygotować dodatkowe lekcje do domowej nauki dla dzieci i rodziców.  Naszym wspólnym obowiązkiem jest dołożenie wszelkich starań by dzieci ten czas spędziły w domu i wykorzystały go na naukę. Liczba wszystkich lekcji będzie zależna od rozwoju sytuacji. Ale będzie ich minimum 5. 

 

Pierwsze materiały można pobrać pod adresem:

https://crl.org.pl/2020/03/12/dzieci-ucza-rodzicow-w-domu/

Kolejne będą się ukazywać w każdą środę i każdy piątek.

 W imieniu  Pana Dawida Wiejata 

koordynatora ogólnopolskiej akcji edukacyjnej "DzieciUcząRodziców"

Serdecznie zapraszamy

Dyrektor   i  Nauczyciele Ps 81

 

linie-0250

 

WESOŁE ZABAWY W KUCHNI!

DRODZY  RODZICE! Doskonale zdajemy sobie sprawę, jak trudno jest przez cały dzień wymyślać ciekawe zajęcia dla swoich dzieci, które stale potrzebują nowych, bardziej atrakcyjnych doznań. Chcąc Państwu pomóc, serdecznie zapraszamy wszystkich rodziców do przeżycia magicznych przygód kulinarnych ze swoimi „Milusińskimi” we własnej kuchni. Z pewnością będzie to wspaniała i wesoła zabawa, a jednocześnie znakomita okazja do wspólnego odkrywania tajników zdrowego  i racjonalnego odżywiania! Zapraszamy na stronę "Ananasów", gdzie znajdą Państwo kilka przepisów, które przypadną do gustu nie tylko najmłodszym domownikom ale również i tym nieco starszym!!!

Pozdrawiamy serdecznie!!!

Pani Iwonka i Agnieszka

 

linie-0250

PORANKI FREBLOWSKIE DLA DZIECI

DRODZY RODZICE !

    Reagując na bieżącą sytuację w kraju i na świecie, w tym wymagającym czasie musimy być razem, wspierać się pomysłami, działać i inspirować. Proponujemy Państwu, coś co pozwoli choć na chwilę odciążyć  Was i wesprzeć  oraz zainteresować dzieci .

Zapraszamy na:

PORANKI FREBLOWSKIE DLA DZIECI.

Każdego dnia (od poniedziałku do piątku) na   fanpage (https://www.facebook.com/FROEBELpl/) o godzinie 10:00 zapraszamy wszystkie dzieci przed ekrany.

Zajęcia potrwają około 15 minut i będą tak realizowane, że dzieci w wieku przedszkolnym spędzą z nami bardzo fajny czas.

Dodatkowo po zajęciach będziemy udostępniać materiały dla dzieci, rodziców i nauczycieli - przeróżne atrakcyjne materiały do wykonania w domu :)

W imieniu Romana Chojnackiego,doradcy klienta  Foebel.pl Sp.z o.o.

Zapraszamy

Dyrektor i Nauczyciele PS 81

linie-0250

Dla wszystkich wielbicieli mas plastycznych i sensorycznych, kilka przepisów, które można samodzielnie zrobić w domu.

Serdecznie polecam stronkę: 

https://panimonia.pl/2018/01/23/masy-sensoryczne-plastyczne-przepisy/?fbclid=IwAR1y3I4rshA475bspiieCSeMTrW6UYs0_HBzdjPYLp_Ey-GgirmUTIsGLg0

Udostępniła: Julia Niedźwiecka

linie-0250

Zapraszamy wszystkie dzieci do wspólnych zabaw z rodzicami oraz rodzeństwem.

Propozycja nr 1: przepis na masę do malowania palcami, którą można przechowywać przez okres 2 tygodni (załącznik).

Propozycja nr 2: utrwalamy rytmy podczas pobytu na świeżym powietrzu (załącznik). "Cytrynki" pamiętajcie o zachowaniu bezpiecznej odległości od innych spacerowiczów.

Załączniki dostępnie w grupie "Cytrynki"

 

Udostępniła: Magdalena Łuckiewicz

linie-0250

Zdolna rączka - edukacyjne zabawy w domu

    Kochane Dzieci i Drodzy Rodzice! Obecna sytuacja w naszym kraju i na świecie zmusiła nas do pozostania w domu. Wspólnie zadbajmy o to, aby ten czas był dla dzieci atrakcyjny, kreatywny i edukacyjny. :) 

Dzisiejsza propozycja zabaw to trening małej rączki. Przygotowując się do nauki pisania dzieci mają za zadanie wyrobić właściwy nawyk chwytu trójpalcowego, tzw. chwyty pisarskiego. Aby tego dokonały potrzebne jest dobre czucie swojego ciała, odpowiedni nacisk dłoni, współpraca oka z ręką, zachowanie właściwej postawy całego ciała - wszystko to w efekcie końcowym daje nam umiejętność pisania. Pamiętajmy, że umiejętność tą wyrabiany już od pierwszych lat życia dziecka. 

Ponieważ większość z nas zamknięta jest w domu to zasób naszych materiałów jest mocno ograniczony. Jeżeli jednak znajdziecie karton, słomki, sznurowadła, makaron, guziki, kleje i mazaki to zapraszamy do wspólnej zabawy! :) 

❤️ ❤️ ❤️ ----> Szczegółowe zdjęcia z propozycjami zabaw dostępne w grupie "Ananasy" <----  ❤️ ❤️ ❤️

Do szybkiego zobaczenia!

Udostępniła: Agnieszka Lubicz-Sienicka

linie-0250

Zapraszam do wspólnej zabawy

<<<DZIECI KREATYWNIE - ZWIERZĄTKA Z PLASTELINY

udostępniła: Magdalena Łuckiewicz

 

linie-0250

 

 

 

 

Warto wiedzieć! Zasady Bezpieczeństwa w Sieci

Chroń swoją prywatność!

Nie podawaj swoich danych osobowych, takich jak: imię, nazwisko, numer telefonu czy adres domowy.

Zadbaj o swój wizerunek. Jeśli publikujesz w sieci swoje zdjęcia, zadbaj, by widzieli je tylko Twoi znajomi. Nie umieszczaj w sieci zdjęć, które mogą Ci zaszkodzić dziś lub za jakiś czas.

Mów, jeśli coś jest nie tak!

W sytuacji, kiedy ktoś lub coś Cię w internecie zaniepokoi lub wystraszy, koniecznie opowiedz o tym rodzicom lub innej zaufanej osobie dorosłej. Możesz w takiej sytuacji skontaktować się z Telefonem Zaufania dla Dzieci i Młodzieży, dzwoniąc pod bezpłatny numer 116 111.

Nie ufaj osobom poznanym w sieci!

Nigdy nie można w 100% zaufać komuś poznanemu w sieci. Nie spotykaj się z osobami poznanymi w internecie. O propozycjach spotkania od internetowych znajomych informuj rodziców.

Szanuj innych w sieci!

Pamiętaj, by traktować innych z szacunkiem. Swoje zdanie wyrażaj, nie obrażając nikogo. Nie reaguj agresją na agresję.

Korzystaj z umiarem z internetu!

Zbyt długie korzystanie z komputera, tabletu czy smartfona może zaszkodzić Twojemu zdrowiu i pogorszyć kontakty ze znajomymi.

Udostępniła: Julia Niedźwiecka

linie-0250

 


Ferie w bibliotece 2020

Książnica Podlaska im. Łukasza Górnickiego w Białymstoku zaprasza młodych Czytelników do udziału w zajęciach, zorganizowanych w ramach akcji „Ferie w bibliotece”. W dniach 20.01-02.02.2020 r., w filiach Książnicy Podlaskiej na terenie całego miasta czeka na młodych Czytelników moc atrakcji: warsztaty, zajęcia literackie, plastyczne i teatralne, gry i zabawy, spotkania autorskie, wspólne czytanie książek.

FILIA NR 12

ul. Dojlidy Górne 48

Nazwa wydarzenia: Zimowe przygody Ollego, Franklina i Mikołajka - zajęcia plastyczne, dla których inspirację stanowią opowiadania, których bohaterami są wspomniane postaci. Podczas zajęć dzieci wykonają ilustracje związane z zimą.

Data: 22.01.2020 r., 24.01.2020 r., 29.01.2020 r., 31.01.2020 r., godz. 11.00-13.00.

Miejsce wydarzenia: Filia nr 12 Książnicy Podlaskiej, ul. Dojlidy Górne 48 w Białymstoku

Odbiorcy: dzieci w wieku 6- 9 lat

Szczegóły pod numerem telefonu 85 7419 144

udostępniła : Anna Stopczyk

linie-0250

"Dziecko, które czyta, stanie się dorosłym, który myśli..."

 

 

 

udostępniła: Anna Kuba 

udostępniła: Anna Kuba

udostępniła: Anna Kuba

 

Warszawa, 1 października 2019 r.
 

800 080 222
– rusza całodobowa bezpłatna infolinia
dla dzieci, młodzieży, rodziców i pedagogów


Już od dziś, 1 października 2019 r. działa nowa całodobowa, bezpłatna, ogólnopolska infolinia dla dzieci, młodzieży i ich opiekunów. Pod numerem telefonu 800 080 222 dzieci, młodzież, ale także rodzice, nauczyciele i pedagodzy będą mogli uzyskać profesjonalną pomoc doświadczonych psychologów, pedagogów i prawników.

Pod bezpłatny numer telefonu będzie mogła zadzwonić każda młoda osoba mająca problemy
w domu, w szkole czy też w relacjach rówieśniczych. Jak pokazują statystyki młodzi ludzie coraz częściej zapadają na depresje i nerwice. Wielu z nich pada ofiarą przemocy i agresji – słownej
i fizycznej ze strony rówieśników i dorosłych, są coraz bardziej samotni, często nie mają z kim porozmawiać o swoich problemach. Dzięki nowej infolinii będą mogli skontaktować się
ze specjalistami z
Fundacji 24 godziny na dobę i otrzymać fachowe wsparcie
w najtrudniejszych sytuacjach.

Dynamicznie rozwijający się świat, przemoc w internecie, zmiany społeczne, których
nie rozumieją nawet dorośli, mogą wydawać się przytłaczające dla młodych ludzi.
Wiele negatywnych zjawisk społecznych – cyberprzemoc, zaburzenia odżywiania, zażywanie substancji psychoaktywnych, samookaleczanie to całkiem realne problemy, które wymagają interwencji specjalisty. Konsultanci ITAKI są gotowi do świadczenia pomocy nawet
w najtrudniejszych sytuacjach. Każda osoba potrzebująca pomocy będzie mogła zgłosić się
po wsparcie.

W ramach działań infolinii pracownicy Fundacji świadczą również wsparcie osobom dorosłym, opiekunom i nauczycielom, którzy mają problemy z dorastającymi dziećmi.

Wszystkie działania są realizowane bezpłatnie i anonimowo. Specjaliści Fundacji ITAKA
to doświadczeni psychologowie, pedagodzy i prawnicy, którzy udzielają porad zarówno przez telefon, czat jak i e-mail. Pełen wykaz dyżurów można znaleźć na oficjalnej stronie projektu: www.liniadzieciom.pl

Nowy numer telefonu został uruchomiony na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej
ze środków z Narodowego Programu Zdrowia. Realizatorem części projektu na uruchomienie linii pomocowej jest Fundacja ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych, która wygrała konkurs ogłoszony przez ministerstwo edukacji. Więcej na temat wyników konkursu na stronie internetowej MEN.

Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej
 udostępniła: Anna Stopczyk

 

linie-0250

 

Jak co roku Ministerstwo Edukacji Narodowej  poleca strony internetowe poświęcone bezpiecznemu wypoczynkowi. Są to m.in.:

  1. Serwis bezpiecznyautobus.gov.pl – wpisując numer rejestracyjny pojazdu, rodzice otrzymają bezpłatną informację, czy autokar, który zawiezie dziecko na wakacje, ma aktualne badania techniczne i polisę ubezpieczeniową.
  2. System powiadamiania ratunkowego. Serwis Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. https://www.gov.pl/web/mswia/system-powiadamiania-ratunkowegoTo numer alarmowy, bezpłatny i dostępny na terenie całej Unii Europejskiej, zarówno dla telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych. Numer alarmowy 112 można wybrać w telefonie nieposiadającym karty SIM.
  3. Informacje dla podróżujących. Strona internetowa Ministerstwa Spraw Zagranicznychhttps://www.gov.pl/web/dyplomacja/informacje-dla-podrozujacych/.  W serwisie znajdują się informacje dla podróżujących przygotowane przez polskie placówki dyplomatyczne we współpracy z MSZ. W profilach krajów można znaleźć informacje i ostrzeżenia dla podróżujących.
  4. Rejestracja wyjazdu za granicę przez bezpłatny serwis „Odyseusz”,https://odyseusz.msz.gov.pl/. Dzięki rejestracji służby konsularne będą wiedziały o pobycie osoby na terenie danego państwa i w razie konieczności będą mogły podjąć szybki kontakt czy odpowiednią pomoc.
  5. Mapa kąpielisk. Główny Inspektor Sanitarny opracował mapę, na którą nanoszone są aktualne informacje o stanie kąpielisk w całym kraju. Warto śledzić na bieżąco informacje na stronie https://sk.gis.gov.pl/index.php/kapieliska/mapa.

udostępniła: Anna Stopczyk

 

 

 

linie-0250

 

udostępniła: Monika Lulewicz

 

Poradnik adaptacyjny dla rodziców

 

  1. Przedszkole to dla Twojego dziecka miejsce codziennego aktywnego rozwoju.
  2. Dziecko będzie czuć się dobrze w miejscu, do którego rodzic ma pełne zaufanie.
  3. Jeśli powtarzasz dziecku, że musi być dzielne, a sama/sam nerwowo ściskasz jego dłoń podczas rozstania, przekazujesz mu informację, że powinno się bać nowego miejsca.
  4. Rozmawiaj z innymi rodzicami – każdy z nas ma lub miał podobne obawy i wątpliwości. W grupie łatwiej je rozwiać.
  5. Koncentruj się na tym, co dla dziecka było przyjemne w ciągu dnia. Płacz podczas rozstania pomiń milczeniem.
  6. Już w okresie wakacyjnym baw się z pociechą w przedszkole – zachowania przepracowane na misiach i lalkach pomogą jej odnaleźć się w grupie rówieśniczej.
  7. Rozmawiaj każdego dnia z wychowawcą dziecka – bliski kontakt z nim to gwarancja Twojego spokoju i pełnej szczerości w sprawie zachowania malucha.  

udostępniła : Anna Stopczyk

 

Szerzej temat adaptacji dziecka w przedszkolu porusza artykuł

Fundacji "Dajemy Dzieciom Siłę"

https://fdds.pl/baza_wiedzy/adaptacja-dziecka-przedszkola/

Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z nim.

                                                                                                            udostępniła: Anna Kuba

 

linie-0250

 

,,GADKI czyli proste rozmowy na trudne tematy''

    Według badań co piąte dziecko w Europie doświadczyło wykorzystywania seksualnego. Ocenia się, że w zdecydowanej większości przypadków dziecko znało sprawcę i ufało mu. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, realizuje kampanię „Gadki, czyli proste rozmowy na trudne tematy”.

    Głównym adresatem kampanii są rodzice, którzy w naturalny i przyjazny sposób mają edukować dzieci, jak unikać zagrożeń związanych z wykorzystywaniem seksualnym, wplatając ten temat w codzienne, proste rozmowy z dziećmi. Przekaz kampanii opiera się na tzw. zasadzie GADKI – kilku wskazówkach, które pomogą dziecku ochronić się przed wykorzystywaniem.

  • G – gdy mówisz „nie”, to znaczy „nie”
  • A – alarmuj, gdy potrzebujesz pomocy
  • D – dobrze zrobisz, mówiąc o tajemnicach, które Cię niepokoją
  • K – koniecznie pamiętaj, że Twoje ciało należy do Ciebie
  • I – intymne części ciała są szczególnie chronione

    Serdecznie zachęcamy Państwa do odwiedzenia strony http://www.gadki.fdn.pl na której znajdziecie Państwo poradnik, broszurę i wszelkie materiały potrzebne do rozmowy z dzieckiem na tak trudny i ważny temat jakim jest ochrona przed wykorzystywaniem seksualnym. Warto też zapoznać dzieci z filmem animowanym przygotowanym przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę - ,,GADKI z psem''.

udostępniły: Julia Niedźwiecka i Anna Kuba

udostępniły: Anna Kuba i Julia Niedźwiecka 

 

Kochani Rodzice...

Wszystkich nas dotykają trudne sytuacje z naszymi dziećmi. 
Wszyscy nieraz czuliśmy się zdenerwowani, wyprowadzeni z równowagi,
poirytowani. Często pojawia się wtedy KRZYK. Ale czy to wyjście....? 
Co zamiast krzyku? - zapraszamy do zapoznania się z artykułem 
p. Patrycji Malickiej (Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę).

Zapraszamy do lektury i mamy nadzieję, że okaże się pomocna :) 

Dużo cierpliwości! :) 
Anna Kuba, Julia Niedźwiecka

https://fdds.pl/baza_wiedzy/zamiast-krzyku-mowic-dziecka-aby-nas-sluchalo/

 

 

udostępniła: Anna Kuba

udostępniła: Anna Kuba 

 

 

udostępniła: Anna Kuba

 

 

Kochani Rodzice,

nasze dzieci coraz częściej korzystają z zasobów Internetu.

Podsyłamy Państwu ciekawy artykuł na temat 

bezpieczeństwa dzieci w sieci.

Warto uczulić nasze maluchy na co powinny uważać.

https://fdds.pl/baza_wiedzy/bezpieczenstwo-dziecka-sieci

Jednocześnie zachęcamy do zapoznania się ze stroną 

https://sieciaki.pl

Sieciaki.pl to projekt edukacyjny prowadzony przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę,

który ma na celu edukację dzieci w zakresie bezpieczeństwa w Internecie.

Serdecznie polecamy!

Anna Kuba i Julia Niedźwiecka 

udostępniła : Anna Kuba 

udostępniła : Anna Kuba 

udostępniła : Anna Kuba 

 

udostępniła : Anna Kuba 

udostępniła: Monika Lulewicz linie-0250

udostępniła: Monika Lulewicz linie-0250

                                                                                                                udostępniła: Anna Kuba

linie-0250

LIST MINISTER EDUKACJI NARODOWEJ - ANNY ZALEWSKIEJ 

W poczuciu troski o zdrowie dzieci, zwracamy się do Państwa z gorącym apelem o docenienie wagi problemu,
jakim jest zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom przed skutkami chorób zakaźnych.

< <<więcej/ Zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom przed skutkami chorób zakaźnych

linie-0250

 

 

 

                                                                                                                      udostępniła:  Anna Kuba

                                                                                                              udostępniła:  Anna Kuba

 udostępniła: Anna Kuba

                                                                                                  udostępniła:  Anna Kuba

APEL DZIECKA DO RODZICA

("Jak wychować przedszkolaka?" Anna Jankowska)

  • nie karć mnie i nie krytykuj w obecności innych osób- dzieci lub dorosłych. Lepiej reaguję na spokojną rozmowę niż na krzyki. Wiem, co to znaczy dyskretna rozmowa i doceniam, kiedy stosujesz ją w miejscach publicznych;
  • niespełnione obietnice bolą bardziej niż klapsy i dłużej pozostają w pamięci;
  • pozwól mi próbować sił i przekraczać granice, ale nie spełniaj wszystkich zachcianek. Mam je po to, by cię sprawdzić, a nie z prawdziwej chęci posiadania;
  • pomóż mi w wyrabianiu dobrych nawyków. Dawaj przykład, pokazuj;
  • potrzebuję swobody w poznawaniu świata. Najszybciej uczę się przez eksperymenty. Pozwól mi na nie mimo tego, że czasem są brudne czy hałaśliwe;
  • kiedy upadnę-płaczę, ale to nie znaczy, że chcę być zawsze prowadzony za rękę. Bolesne doświadczenia są mi potrzebne do prawidłowego rozwoju;
  • znajduj czas na wspólne rozmowy. Szukaj odpowiedzi na trudne pytania, które stawiam z chęci poznania świata. Jeśli przestaniesz na nie odpowiadać- poszukam odpowiedzi gdzie indziej, a nasz kontakt po prostu się urwie;
  • krótkie polecenia działają na mnie lepiej niż gderanie, które puszczam mimo uszu, miło się do ciebie uśmiechając i przytakując;
  • jeśli nie będziesz wobec mnie stanowczy-wejdę ci na głowę. Tobie będzie niewygodnie, a ja nie będę się tam czuł bezpiecznie. Wolę stąpać pewnie po ziemi, musisz mnie tylko czasem na nią sprowadzić;
  • jestem już przedszkolakiem, a nie dzidziusiem. Nie musisz mnie wyręczać w samoobsłudze i obowiązkach domowych. Kiedy to robisz, czuję, że nic nie potrafię i nie chce mi się próbować;
  • pokaż mi, że rodzice także bywają omylni. Nie potrzebuję ideału, ale prawdziwego wzoru do naśladowania;
  • czasami zdarza mi się miewać humory tylko po to, by przyciągnąć twoją uwagę. Nie przejmuj się nimi zbytnio, bo nie każdy ból brzucha wymaga wezwania pogotowia. Czasem najlepszym lekarstwem jest przytulenie i rozmowa;
  • pamiętaj zawsze, że rośniemy razem. Nawet jeśli wydaje ci się, że masz to już za sobą. Często widzę, że czasem trudno dotrzymać ci kroku i wciąż uważasz mnie za malca, który niewiele rozumie, słyszy i widzi;
  • kochaj mnie takiego, jakim jestem, akceptuj charakter, wygląd, upodobania i emocje, z którymi czasem słabo sobie radzę;
  • nie musisz być moim kolegą, bym cię szanował. Kolegów mam w przedszkolu, w domu potrzebuję rodzica i opiekuna;
  • ty jesteś rodzicem, a ja dzieckiem. Nigdy na odwrót. Mam prawo nie rozumieć dorosłych problemów twojego świata. Nie obarczaj mnie nimi... 

                                                                                                                udostępniła: Anna Kuba

 

                                                                                               udostępniła:  Anna Kuba

POLECAMY UWADZE CENNE ARTYKUŁY


IDZIEMY DO PRZEDSZKOLA! ADAPTACJA - JAK JĄ PRZETRWAĆ?
Idziemy-do-przedszkola-adaptacja-jak-ja-przetrwać.html


"KOCHAM NIE BIJĘ! Co zamiast bicia?"
http://kochamniebije.pl/Instead.aspx

"Przemoc w grach komputerowych-wpływ na rozwój dziecka"
http://www.edukacja.edux.pl/p-1280-pedagogizacja-rodzicow-przemoc-w-grach.php

"Kiedy dziecko wszystko wymusza płaczem"
http://jejdziecko.pl/wymuszanie

"Jak mądrze reagować na ataki histerii?"
www.kobieta.pl/dziecko/wychowanie/jak - mądrze - reagować - na - ataki - histerii/
 

 

Adaptacja dziecka w grupie przedszkolnej – rady dla rodziców

 

 

  1. Adaptacja dziecka do przedszkola może być dla niego trudnym doświadczeniem. Dotychczas przebywało pod opieką rodziców, teraz znalazło się wśród obcych osób, w dużej grupie rówieśników. Obawa przed rozłąką i nieznanym mogą spowodować pojawienie się u niego różnych uczuć: lęku, zagubienia, strachu, złości, smutku. Trzeba pamiętać, że takie odczucia są u dziecka jak najbardziej naturalne, i należy dać maluchowi czas na przystosowanie się do nowej sytuacji.
  2. Ważne jest nastawienie rodziców do pójścia dziecka do przedszkola, ich stosunek do samej placówki (zwłaszcza jeśli dotyczy to zmiany na inną) i wychowawców. Jeśli będzie on pozytywny, wówczas dziecko poczuje się bezpieczniej, będzie wiedziało, że rodzice akceptują przedszkole, i jemu też wyda się ono miejscem bardziej przyjaznym niż w przypadku, gdy rodzice okazują negatywne odczucia wobec placówki i kadry nauczycielskiej.
  3. Przygotowując dziecko do pójścia do przedszkola, rodzice powinni starać się wcześniej zmniejszyć zależność emocjonalną między sobą a maluchem, np. częściej i na dłużej zostawiać pociechę pod opieką innych osób (babci, dziadka, wujka czy cioci).
  4. Należy szanować uczucia dziecka, zwłaszcza jeśli nastąpiła zmiana przedszkola. Maluch może mieć trudności z zaakceptowaniem tej zmiany, trzeba dać mu czas na oswojenie się z nową sytuacją, wspierać go. Warto dużo z nim rozmawiać i wyjaśnić powody zmiany placówki.
  5. Jeżeli to możliwe, dobrze jest posłać dziecko do nowego przedszkola lub przenieść do innej placówki od początku roku szkolnego. Istnieje wtedy szansa, że w grupie znajdą się też inne nowe przedszkolaki i maluch nie będzie czuł się wyobcowany.
  6. Jeżeli rodzice postanowili przenieść dziecko do innej placówki, to muszą być konsekwentni w podjętej decyzji. Nie wolno obiecywać maluchowi, że jeśli mu się nie spodoba, to wróci do dawnego przedszkola. Podjęta decyzja powinna być ostateczna, by dziecko miało jasność sytuacji.
  7. Ważnym zadaniem dla rodziców jest nauczenie pociechy jak największej samodzielności, m.in. w załatwianiu potrzeb fizjologicznych, spożywaniu posiłków, rozbieraniu się i ubieraniu. Dziecko nie jest wtedy skazane na ciągłe proszenie o pomoc nauczyciela, czuje, że samo dużo potrafi, co wzmacnia jego poczucie sprawstwa i bezpieczeństwa. Warto okazywać radość z każdego przejawu samodzielności u malucha i chwalić go za to.
  8. Dobrze jest wcześniej przyzwyczajać pociechę do kontaktów z innymi dziećmi, zwłaszcza z grupami dziecięcymi. Można np. uczęszczać do klubu malucha na zajęcia przedprzedszkolne albo odwiedzać place zabaw. Dziecko ma wówczas okazję pobyć w większej grupie rówieśniczej, uczyć się współdziałania, doświadczyć wspólnych zabaw, czekania na swoją kolej itp.
  9. Można też wcześniej przyzwyczajać dziecko do rytmu dnia przedszkolnego, np. planując posiłki czy drzemkę w domu w tych samych godzinach co w przedszkolu.
  10. Pomocne okażą się książeczki dla dzieci o tematyce związanej z pójściem do przedszkola lub bajki terapeutyczne, jeżeli malucha czeka zmiana placówki – warto czytać je dziecku wcześniej. Rodzice mogą też opowiadać, jak to było, gdy sami uczęszczali do przedszkola, i zachęcać malucha do zadawania pytań, wyrażania swoich uczuć czy wątpliwości związanych z nową sytuacją. Trzeba go zapewniać, że z każdym problemem może się zwrócić do rodziców, którzy rozumieją jego emocje. Nie wolno krytykować dziecka za to, że odczuwa lęk przed przedszkolem, należy okazywać wsparcie i wyrozumiałość.
  11. Rodzice muszą być konsekwentni w słowach i czynach, nie mogą zmieniać zdania. Powinni wspierać dziecko w jego działaniach, zwłaszcza samoobsługowych, stawiać wymagania, zachęcać do kontynuowania rozpoczętej czynności i chwalić za wysiłek.
  12. Nigdy nie wolno wychodzić z placówki bez pożegnania ani uciekać ukradkiem. Dziecko musi widzieć, że rodzic wychodzi, i wiedzieć, o której po nie wróci.
  13. Należy żegnać się z dzieckiem w szatni krótko, bez przeciągania, gdyż maluchowi jest wtedy trudniej się rozstać.
  14. Jeśli jedno z rodziców bardziej przeżywa rozstanie z dzieckiem, wówczas na początku do przedszkola może je odprowadzać drugi z opiekunów.
  15. Nie należy ulegać dziecku, gdy płaczem lub krzykiem chce wymusić na nas powrót do domu. Jeśli rodzic raz ustąpi, maluch będzie próbował ponownie wykorzystać sprawdzone metody.
  16. Nie wolno okazywać dziecku swojego zdenerwowania, lęku czy smutku. Trzeba pokazać maluchowi radość z faktu, że idzie do przedszkola, pożegnać go i powitać z uśmiechem.
  17. Jeśli dziecku będzie raźniej, może zabrać z domu ulubioną przytulankę – maskotkę, kocyk, poduszkę, coś, z czym jest emocjonalnie związane. Będzie się czuło bezpieczniej, mając przy sobie ulubioną rzecz z domu.
  18. Rodzice powinni zarezerwować więcej czasu na odprowadzenie dziecka do przedszkola, aby nie robić tego w pośpiechu, by maluchowi nie udzieliło się ich zdenerwowanie.
  19. Należy dotrzymywać słowa, zwłaszcza dotyczącego pory odebrania malucha z placówki. Rodzice powinni punktualnie zjawić się w przedszkolu, dziecko na nich czeka. Niedotrzymanie słowa może osłabić jego zaufanie do opiekunów.
  20. Dobrze, jeśli dziecko może regularnie uczęszczać do przedszkola (jeśli nie choruje). Jest to ważne ze względu na realizowany program dydaktyczny oraz zachowanie ciągłości kontaktów z rówieśnikami i nauczycielem. Długie nieobecności powodują trudności z przyswajaniem wiedzy, poza tym maluch musi na nowo odbudowywać kontakty koleżeńskie.
  21. Nie należy zmuszać dziecka do opowiadania, jak minął mu dzień w przedszkolu, zwłaszcza zaraz po wyjściu z placówki. Maluch może potrzebować czasu, by samemu zacząć opowiadać o nowym miejscu.
  22. Ważne, by rodzice brali udział w uroczystościach przedszkolnych. Dzięki temu dziecko wie, że przedszkole to miejsce ważne zarówno dla niego, jak i jego rodziców.
  23. Trzeba pamiętać o uczestniczeniu w zebraniach, ponieważ dotyczą one ważnych kwestii z zakresu funkcjonowania dziecka oraz grupy przedszkolnej.
  24. Jeżeli rodzice zauważą, że ich dziecko przeżywa trudności, jest smutne lub agresywne, powinni porozmawiać z nauczycielem. Wspólnie łatwiej rozwiązać problemy wychowawcze, pomóc maluchowi w kłopotliwych sytuacjach.
  25. Warto uczęszczać na „drzwi otwarte” i zajęcia adaptacyjne w placówce. Jeśli dziecko dołącza do grupy przedszkolnej w ciągu roku szkolnego, dobrze jest wcześniej zaznajomić je z nowym miejscem. Dyrekcja organizuje uroczystości, na które mogą przyjść rodzice z dzieckiem, można odwiedzić przedszkolny plac zabaw w czasie, gdy przebywają na nim dzieci – to wszystko ma pomóc maluchowi poznać nowe miejsce, nowych nauczycieli, nowe dzieci, oswoić się z nową sytuacją, dać poczucie bezpieczeństwa.
  26. Nie należy podejmować pochopnej decyzji o wypisaniu dziecka z przedszkola, jeśli adaptacja przedłuża się i występują trudności. Warto najpierw skontaktować się z nauczycielem i dyrekcją w celu wyjaśnienia problemu oraz podjęcia wspólnych prób pomocy dziecku.

    Artykuł zamieściła: Anna Stopczyk


 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


linie-0250

linie-0127

 

 

 

 

 

 

 

 


ilość odwiedzin: [[licznik]] , aktualnie oglądających: [[online]]

góra strony