ZWIERZĘTA SZYKUJĄ SIĘ DO ZIMY -
propozycje aktywności (23.11 - 27.11.2020 r.)

Zapraszamy do wspólnych zabaw

Codziennie przed śniadaniem pamiętajcie  o porannych ćwiczeniach. W tym tygodniu zachęcamy Was
do następującej zabawy muzyczno – ruchowej.

„Głowa, ramiona, kolana, pięty” - zabawa muzyczno – ruchowa

                    

PONIEDZIAŁEK

  • Przywitajmy się rymowanką, którą już znacie „Witam wszystkich Was”. Poproście Rodziców o pomoc.

                                                                                      Dzieci

Witam wszystkich Was,                                       wykonują ukłon
w ten radosny czas.                                              wskazują uśmiechniętą buzię

Jedną ręką pomachamy,                                    machają jedną ręką

jednym oczkiem pomrugamy.                          mrugają jednym okiem
Teraz sobie podskoczymy                                   podskakują obunóż
i cichutko już siedzimy.                                       siadają po turecku

 

  • Dziś zapraszamy do obejrzenia filmu pt.: „Sposoby zwierząt na przetrwanie zimy”:

 

 

W tym filmiku poznacie sposoby zwierząt na przetrwanie zimy. Dowiecie się m.in. :

  • co to są migracje?

  • jakie gatunki ptaków odlatują, a które zimują w Polsce?

  • co to jest hibernacja?

  • poznacie zwyczaje niektórych zwierząt w okresie jesienno – zimowym.

Porozmawiajcie z rodzicami o zwyczajach zwierząt przygotowujących się do zimy.

„Leśne zwierzaki” zabawa ruchowa.

Dzieci maszerują w rytm muzyki (muzykę przygotowuje rodzic). Na przerwę w muzyce rodzic wskazuje sylwetę danego zwierzęcia: niedźwiedź, jeż, wiewiórka (opcjonalnie można tylko wypowiedzieć nazwę zwierzęcia). Zadaniem dzieci jest wcielenie się w rolę tego zwierzęcia i podjęcie odpowiedniego dla niego zachowania: jeż, niedźwiedź – zwija się w kłębek (zapadanie w sen zimowy), wiewiórka – kuca i udaje, że je orzeszki.

 

Karta pracy - pokoloruj tyle kółeczek, ile sylab mają nazwy zwierząt. jeśli nie masz drukarki można wyklaskać sylaby rączkami :)

 

WTOREK

  • Przywitajmy się rymowanką „Witam wszystkich Was”.

                                                                                      Dzieci

Witam wszystkich Was,                                       wykonują ukłon
w ten radosny czas.                                              wskazują uśmiechniętą buzię

Jedną ręką pomachamy,                                    machają jedną ręką

jednym oczkiem pomrugamy.                          mrugają jednym okiem
Teraz sobie podskoczymy                                   podskakują obunóż
i cichutko już siedzimy.                                       siadają po turecku

 

  • „Kto mieszka w lesie?” – rozwiązywanie zagadek słowno – obrazkowych.

Zagadki o zwierzętach przygotowujących się do zimy (wiewiórka, niedźwiedź, jeż).


To rude zwierzątko,
w dziupli sobie mieszka.
Skacze po gałęziach,
kocha się w orzeszkach.
(wiewiórka)

 


Jest brunatny, albo biały,
nos ma czarny, futra w bród,
zaś ze wszystkich smakołyków
on najbardziej lubi miód.
(niedźwiedź)



Mieszka w lesie lub na łące,
pogłaskać się nie da.
Gdy się boi stawia kolce,
nocą lubi biegać.
(jeż)

 

  • „Kolczasty jeżyk” – praca plastyczna techniką orgiami płaskie z koła.

Potrzebne będą:

  • kartka papieru A4 np. niebieska (błękitna), klej, duże i małe kolorowe koła:
    • 1 koło o średnicy 12 cm. (brązowe)
    • 1 koło o średnicy 10 cm. (pomarańczowe)
    • 6 kół o średnicy 8 cm. (brązowe)
    • 2 koła o średnicy 3 cm. (pomarańczowe)
    • 1 koła o średnicy 2 cm. (czarne)

Wykonanie:

Największe koło składamy na pół – przyklejamy jako korpus.

Z pomarańczowego koła (10 cm.) robimy głowę składając na pół, jeszcze raz na pół i jeszcze raz na pół (smarujemy klejem wszystkie odstające elementy koła).

Na czubek głowy przyklejamy czarny nosek.

Pomarańczowe koła (3 cm.) składamy na pół i przyklejamy jak nogi.

 

Pozostałe koła brązowe (8 cm.) składane na pół, jeszcze raz na pół i jeszcze raz na pół stworzą kolce jeża
(smarujemy klejem wszystkie odstające elementy koła).

 

Czarnym flamastrem dorysuj oko jeża. 

Chętne dzieci mogą dorysować np.: liście, na których śpi jeż; słońce; chmury; drzewa.

 

ŚRODA

  • Przywitajmy się rymowanką „Witam wszystkich Was”.

                                                                                      Dzieci

Witam wszystkich Was,                                       wykonują ukłon
w ten radosny czas.                                              wskazują uśmiechniętą buzię

Jedną ręką pomachamy,                                    machają jedną ręką

jednym oczkiem pomrugamy.                          mrugają jednym okiem
Teraz sobie podskoczymy                                   podskakują obunóż
i cichutko już siedzimy.                                       siadają po turecku

Dziś będzie dużo ruchu i muzyki.

1. Zabawa w parze ze śpiewem do piosenki "Tańcząca wiewiórka". (Poruszacie się zgodnie ze słowami piosenki, muzykę wymyślacie razem z mamą)

Ref.:
Wiewióreczka mała,
po lesie biegała,
hopsa sasa, hopsa sasa, po lesie biegała. (bis)
1. Spotkała jeżyka,
tańczyli walczyka,
tańczyli walczyka, raz, dwa, trzy, raz. (bis)
Ref. Wiewióreczka mała....
2. Spotkała szaraka,
tańczą kujawiaka,
dookoła polany, tańczą kujawiaka. (bis)
Ref. Wiewióreczka mała....

 

2. "Jesteśmy zwierzętami z lasu"- zabawy ruchowo- naśladowcze

Mama informuje dziecko, że za chwilę będzie poruszało się jak poznane zwierzęta.
Aby dowiedzieć się, jakim zwierzęciem będzie, musi rozwiązać zagadkę.

Zagadka nr 1

Przez całą zimę mocno śpi.
My go nie zbudzimy, bo się go boimy.
 
"Niedźwiedzie na spacerze"-  zabawa przy piosence
Z wykorzystaniem koła hula- hop, lub koła zrobionego na dywanie ze sznurka lub skakanki i wybranej muzyki przez rodzica.

Dziecko - niedźwiedź, porusza się po pokoju na czworaka do piosenki. Na pauzę w muzyce i hasło "niedźwiedzie do gawr",
dziecko zajmuje miejsce w kole  i "zasypia", kładąc się na boku, z podkulonymi nogami.

Zagadka nr 2
Kolczaste ubranie
nosi na swym grzbiecie,
chowa się wśród liści
co to? Czy już wiecie?

"Jesteśmy jeżami"- zabawa  przy piosence
 
Dziecko-jeż, w klęku podpartym przemieszcza się przy piosence, w dowolnych kierunkach po pokoju.
Na pauzę w muzyce zwija się w "kuleczkę" i zasypia.
 
Zagadka nr 3
Ma rudą kitę
po drzewach skacze.
Zimą w swej dziupli,
z głodu nie płacze.
 
"Wiewiórka robi zapasy na zimę"- zabawa przy piosence "Wiewiórka"

Dziecko porusza się do melodii piosenki kiedy muzyka zostaje zatrzymana zamienia się w wiewiórkę, która je orzeszka.

Na koniec zabawa, która podoba się i małym i dużym ;) "Stary niedźwiedź mocno śpi".
Ktoś jest niedźwiedziem i śpi na środku pokoju, a reszta osób skrada się i wsłuchuje w słowa piosenki....Na pewno znacie tę zabawę.

 

CZWARTEK

Zapraszamy do zabaw w j. angielskim - z panią Paulinką.

 

PIĄTEK

  • Przywitajmy się rymowanką „Witam wszystkich Was”.

                                                                                      Dzieci

Witam wszystkich Was,                                       wykonują ukłon
w ten radosny czas.                                              wskazują uśmiechniętą buzię

Jedną ręką pomachamy,                                    machają jedną ręką

jednym oczkiem pomrugamy.                          mrugają jednym okiem
Teraz sobie podskoczymy                                   podskakują obunóż
i cichutko już siedzimy.                                       siadają po turecku

 

  • "W spiżarni wiewiórek" - zabawa matematyczna.
    Pomagamy mamie wiewiórce zrobić zapasy na zimę

Na początek rozgrzejcie swoje rączki. Możecie powtórzyć te zabawę dwa razy.

Wieje, wieje, wieje wiatr;
(machamy rękami nad głową)
I spadają liście z drzew.
(poruszamy dłońmi z góry na dół)

Kasztan tu, kasztan tam,
(zaciskamy dłonie przed sobą)
Raz, dwa, trzy, cztery!
(klaszczemy)

Kasztan tu, kasztan tam,
(zaciskamy dłonie przed sobą)
Raz, dwa, trzy!
(klaszczemy)

Jest jesień, leśne zwierzęta szykują się do zimy, robiąc zapasy.
My dzisiaj pomożemy zrobić takie zapasy mamie wiewiórce, aby jej dzieci nie były głodne.
Każdy z was zamienia się na chwilę w wiewiórkę. Potrzebna Wam będzie jeszcze dziupla - spiżarnia, którą możecie zastąpić
np. kółkiem hula-hop, lub po prostu kartką wyciętą w kształcie koła lub okrągłym talerzykiem do którego będziecie zbierać orzechy. Dostaniecie od mamy :) wiewiórki garść orzechów (mogą to być prawdziwe orzechy, jeśli są w domu, kasztany, żołędzie, lub brązowe kółeczka wycięte z papieru. Wasza wyobraźnia i pomysłowość jest ogromna.


Pierwsze zadanie - musicie mieć 6 orzechów, (samodzielnie i powoli odliczcie 6 orzechów i połóżcie je przed sobą, ale nie w dziupli).
Resztę orzechów, które dała Wam mama odkładamy.
Mama wiewiórka będzie mówiła wam ile orzechów ma zostać:
Drugie zadanie - Mała wiewióreczka zbierała zapasy, znalazła pod drzewkiem jednego orzeszka (wkładamy jeden orzeszek do dziupli), zrobiła kilka skoków i zobaczyła jeszcze dwa orzeszki  (wkładamy dwa orzeszki do dziupli). Ile ma teraz orzeszków w dziupli? 1+2=3
Trzecie zadanie -
Mała wiewióreczka zbierała zapasy, znalazła pod drzewkiem trzy orzeszki (wkładamy trzy orzeszki do dziupli),
zrobiła kilka skoków i zobaczyła jeszcze trzy orzeszki  (wkładamy trzy orzeszki do dziupli). Ile ma teraz orzeszków w dziupli? 3+3=6
Czwarte zadanie - Mała wiewióreczka zbierała zapasy, znalazła pod drzewkiem cztery orzeszki (wkładamy cztery orzeszki do dziupli), zrobiła kilka skoków i zobaczyła jeszcze dwa orzeszki  (wkładamy dwa orzeszki do dziupli). Ile ma teraz orzeszków w dziupli? 4+2=6
Piąte zadanie - Mała wiewióreczka zbierała zapasy, znalazła pod drzewkiem trzy orzeszki (wkładamy trzy orzeszki do dziupli),
zrobiła kilka skoków i zobaczyła jeszcze dwa orzeszki  (wkładamy dwa orzeszki do dziupli). Ile ma teraz orzeszków w dziupli? 3+2=5
BRAWO! Na pewno świetnie sobie poradziliście nasze kochane wiewióreczki ;)

 

A teraz pamiętajcie Brzoskwinki o uporządkowaniu stolików po zabawie :)

„Wiewiórki w dziuplach” – zabawa ruchowa. 
(potrzebna Wam będzie dziupla, np. kawałkiem sznurka lub skakanki zróbcie koło na dywanie)
Na zapowiedź „wiewiórki na spacer” dziecko biega po pokoju. Na hasło „do domu” – wiewiórki wracają do dziupli. Zmiana 4x.

  • A tu zapraszamy chętne dzieci do kilku kart pracy. Są do wyboru.
    <<<Karty pracy.pdf
  • I do gry interaktywnej (to może być trochę trudne, więc rodzice lub starsze rodzeństwo może pobawić się z Wami).
    <<<Jesienne rytmy

 

 

NA KONIEC ZAPRASZAMY DO OBEJRZENIA KLIKU CIEKAWOSTEK

  • Kilka ciekawostek o zwierzętach leśnych.

Życzymy Dzieciom i Rodzicom dużo zdrówka
pani Magda i pani Monika

heartheartheart

 



ilość odwiedzin: [[licznik]] , aktualnie oglądających: [[online]]